Как да разберете дали сте далеч от определението "лидер"?

Искате да бъдете уважаван шеф, не допускайте да се провалите!

Проучванията върху лидерите и мениджмънта обикновено са фокусирани върху добрите практики – или онова, което прави един лидер успешен и за пример.

За съжаление много от нас работят за шефове, които са много далеч от определението „лидер”.

Според психолозите Робърт Хоган и Робърт Кайзер всъщност мнозинството от началниците са некомпетентни и това се дължи основно на лош подбор – грешните хора стават шефове.

Ето шестте най-разпространени причини защо босовете се провалят:

Най-мразените шефове гледат на работниците си като на средство, не като на хора. Лошите шефове не се интересуват от чувствата и проблемите на подчинените си и никога не проявяват желание да ги опознаят на човешко ниво.

Някои шефове вярват, че работниците трябва да са им на разположение денонощно и 7 дни в седмицата и трябва да изпълняват работата си с изключителна прецизност.

Проблемът е, че самият бос не прави нищо, за да изгради у работниците подобна отдаденост към работата и компанията, рядко показва признание за постигнатите успехи и още по-рядко компенсира или възнаграждава подчинените си, които вършат толкова добре работата си.


Много висши мениджъри са самовлюбени (те все пак не са се издигнали заради това, че са били срамежливи като виолетки…). Най-мразените шефове са лош пример за подражание и не поемат отговорност за собствените си недостатъци или за грешките, които правят.

Шефовете, които наказват, са най-лошите. Те гледат на нещата повърхностно и веднага почват да търсят виновници, щом нещата тръгнат зле, вместо спокойно да анализират проблема и да го решат.

Шефовете-тирани си избират определени работници, които започват грубо да тормозят и наказват. На тях им харесва да тормозят и да се гаврят с нарочените, а поведението си оправдават с това, че искат да дадат пример или урок някому, за да държат другите нащрек.

Какво е решението на проблема с лошите шефове?

Никак не е лесно и се иска да имате много кураж.

Трябва ви кураж да посочите и да се противопоставите на лошото отношение, кураж да не стоите бездействени, когато шефът прекрачи границата, кураж да напишете през главата му оплакване по-нагоре.

Ако не последва нищо пък ще ви трябва кураж да продължите напред. А най-добре ще е просто да започнете да си търсите работа другаде.

За компаниите пък е задължително да положат усилия за по-добър избор на хора на отговорни постове, да отстраняват потенциално проблемните шефове и да наблюдават изкъсо как се справя всеки началник, за да са сигурни, че той работи ефективно.

Източник: Psychology Today