Webit ’10: Българският дигитален пазар в цифри

Архив Варна

08-11-2010, 11:13

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

www.etimes.bg

На 27 октомври 2010 г. в рамките на Webit се състоя панелна дискусия

с участието на Николай Неделчев – основател и изпълнителен директор на една от най-големите български рекламни агенции „Publicis Marc Group”, Иво Цеков – изпълнителен директор на „Пиеро 97” – най-голямата медия агенция в България и Христо Тучев – генерален мениджър на Interactive Media Services – един от най-големите ТВ продуценти у нас, доставчик на интерактивни ТВ приложения, VAS за телеком операторите и др. Дискусията бе водена от Пламен Русев – председател на eAcademy – организатор на Webit.

Пламен Русев и Иво Цеков представиха статистически данни за дигиталния пазар в България – съответно данни на eAcademy и „Пиеро 97”.

Според данните на eAcademy

общата сума на бюджетите за дигитална реклама в България през 2009 г. се е увеличила с 4,7%, а прогнозата за 2010 г. е 5,3%

Общата сума на разходите за дигитална реклама в България е между €20 млн. и €22 млн. за 2009 г.

Разходите за дигитална реклама в България, според данните представени от Пламен Русев, са два пъти по-малко от средното ниво за Централна Европа, което е 10% дял в общите разходи за реклама. Делът на разходите за дигитална реклама в България е 5 пъти по-малък отколкото във Великобритания, която е лидер в Европа с 25% дял.

За сравнение разходите за дигитална реклама в други страни от ЦИЕ са както следва:
Румъния: €40 млн.
Сърбия: 32% ръст за тази година, но там базата е много ниска – €2,5 млн.
Иво Цеков представи данни за използването на интернет от домакинствата и отделните потребители в България, както

данните на „Пиеро 97”

за разходите за дигитална реклама в България и разпределението им по сектори.

Представените данни са следните:

Лица на възраст 16 г. – 74 г., ползващи интернет всеки ден или поне веднъж седмично:
2006 г. – 22% от населението.
2009 г. – 39,7% от населението.
2010 г. – 43% от населението, или 3,24 млн. д.
През 2009 г. 29,6% от домакинствата у нас имат интернет връзка, през 2006 г. този дял е 17%.

Броят на домакинствата през 2009 г. е 2 920 000, а едно домакинство се състои от 1,8 – 1,9 човека.

Иво Цеков съобщи, че дигиталната реклама у нас е отбелязала 3,2%-3,4% ръст през 2009 г., като разликите между данните на еАкадемия и Пиеро 97 се дължат основно на средствата, изразходвани извън България, като „Пиеро 97” не изследва разходите за реклама на българските рекламодатели в сайтове извън страната, но разполага с основни данни, че около 50% от средствата за дигитална реклама в България се изразходват в чуждестранни сайтове, като напр. Google и Facebook.

Прогнозата на Иво Цеков за разходите за дигитална реклама в България през 2010 г. е за ръст 6% – 8% и да достигнат приблизително €20 млн. – общо за реклама в сайтове в страната и извън нея, което съвпада с прогнозата на eAcademy.

Бе съобщено също така, че само онлайн медиите в България са отбелязали ръст през 2009 г., всички останали видове медии са отбелязали спад поне 10%.

Сред видовете сайтове, в които се изразходват средствата, водещи са новинарските с дял 30%, на второ място са спортните сайтове. Следват портали, каталози, търсачки, lifestyle, пощи, социални мрежи.

Класацията на браншовете по разходи за дигитална реклама е следната:
Финансови услуги: 21%
Телеком: 15%
Автомобили: 14%
Мода, спорт, хоби: 13%
Напитки: 9%
Хранителни стоки: 7%
Офис оборудване: 7%
Фармация: 4%

Според Иво Цеков съществува реална възможност при сегашните темпове на растеж до 3 г. или 5 г. да достигнем централно и западно европейските пазари по дял на дигиталната реклама в общите разходи за реклама.