Радослав Бозуков: Корупцията ще изчезне, когато контролът е в ръцете на гражданите

Архив Пловдив

05-03-2012, 15:24

Автор:

Петя Коленцова

Всичко от Автора

Радослав Бозуков коментира отношенията община-бизнес, както и слабите места на системата и администрацията в Пловдив

Радослав Бозуков е настоящият председател на Биснес експертен съвет – Пловдив (БЕС). Роден е през 1971 г., следвал е в УНСС – София, специалност „Икономика и управление на търговията”. Започва частен бизнес в областта на ресторантьорството. Пет години по-късно става собственик на хотел „Лайпциг” и на комплекс „9-ти километър” в Пловдив. Бозуков е член на УС на Съвета по туризъм, вицепрезидент на движението „Спорт за всички”. От 9 години е основен спонсор на Драматичен театър – Пловдив, както и на фестивала „Сцена на кръстопът”. Присъждана му е наградата „Пловдив” за дарителство и спомоществователство в областта на изкуството и културата. Женен е, има две деца. По настоящем е Член на консултативния съвет по туризъм, Член на ОЕКК, секретар на УС на съвета по туризъм. Към Радослав Бозуков се обърнахме, за да коментира отношенията община-бизнес, както и да разкрие къде според него е слабото място на системата и администрацията.

Г-н Бозуков, от 1 март е обявено създаването на общинския отдел „Развитие“ – структура, която ще контактува пряко с бизнеса. Какво мислите за това?

Важно е, че се осъществи първата стъпка – да се изкарат наяве публичните регистри, за да може отношенията между община и бизнес да станат значително по-светли и да няма и наши и ваши фирми. Всички да бъдат поставен при равни условия. Радвам се, че отделът е замислен. Ролята на кмета е да бъде не само стопанин на града, но и мениджър, който да създава добри условия за привличане на инвестиции. Или парите, които идват в Пловдив, да са повече от тези, които излизат. Това ще се случи, когато има благоприятни условия за развитие на бизнеса и когато управляващите имат ясна визия.

Значи ли това, че кметът е изпълнил напълно поетия ангажимент относно публичните регистри?

Има още какво да се желае. След като в отношенията биснес – община, бизнесът е 100 % на светло, желателно е и общината да бъде такава. Ще бъде добре срещу всеки имот, вписан в публичния регистър да има графа – кой е стопанинът, срещу какво го стопанисва, базата  на договора, до кога важи и колко плаща. Нека се впишат сумите по райони и да видим това перо отделно в бюджета на общината – начислени и събрани пари. Регистърът ще помогне на кмета да контролира и собствената си администрация по-добре, доколкото може да бъде контролирана.

Корупцията ли е основната причина този регистър да не се е появил до сега?

Да и не само. Има други регистри, които бяха пожелателни, а кметът ги осъществи мигновено. В същото време има законови и подзаконови нормативни актове, които изсикват това нещо да се случва от Министерството на туризма например, от общината по отношение на търговските обекти. Влезте там да видите как не трябва да се върши работата. Толкова години няма кой да го коригира. Бизнесът е узрял, че когато продавате в пакет, шансът да се извърши продажбата е много по-добър. В  регистрите на министерството няма формат, няма търсене, има непопълнени редове – това представлява националният регистър за хотелите и ресторантите. Същият е  и общинският за заведенията. Но вярваме, че ще се коригира.

Може ли принципът на публичния регистър в Пловдив да се приложи и другаде?

Най-пресният пример – проблемът с язовирите. Все пак става дума за 2 или 3 хиляди точки. Нашият кмет Тотев направи регистър за 15 дни, а за язовирите се говори няколко месеца, но нищо не е сторено. Трябва им акт за собственост, номер, къде се намира, кой го стопанисва, с какъв договор, лице за връзка. Съветвам министерството, което отговаря, да звъннат на кмета Тотев, за да им обясни как става. След като този регистър бъде качен в интернет, гражданите щом забележат, че язовирът прелива ще сигнализират на телефона за връзка. Или пък водоеми, които не са регистрирани, ще бъдат съобщени също от хората. Големият проблем в България е, че контролът е в котролните органи, които са корумпирани. В момента, в който изведем контрола в гражданите, тогава ще разрушим корупционните практики.

Какво очаквате още от управлението на града в тази насока?

Това, което сме споделили пред Иван Тотев и депутата Менда Стоянова, беше да направим още един публичен  регистър на базата на свободен избор за големи проекти в Пловдив. Общината би могла да обяви какви свободни терени има, за какво се планира да се използват, при какви условия и цени. Така инвеститорите предварително да са информирани. Това ще бъде пример и за останалите български общини. Искрено го вярвам. Дано само не се уплашат управляващите в Пловдив, защото това е голяма отговорност и изисква сериозен контрол.

Изненадахте ли се, че кметът Иван Тотев в последния момент промени решението си за увеличение на таксите за временни и преместваеми обекти, съоръжения за външна реклама и тротоарно право?

Това беше най-доброто решение в тогавашния момент. Сега нещата са много по-добри отколкото бяха. Ако продължим така ще нарасне нашето доверие и аз самият съм убеден, че общинската администрация ще бъде изненадана от резултата по отношение на базата. Ще се появят много субекти, които не фигурират никъде – те са изцяло на черно. Нито са заявени, а в същото време това няма как да се случи без знанието на дребния чиновник някъде по районите. Чак тогава ще ги видим реално начислени и каква е събираемостта.

Знае ли се какъв е процентът на сивия сектор в Пловдив?

Няма кой да ви даде реални стойности. В България статистиката не знае колко хотелски стаи има у нас, а какво остава да се знае процентът на сивия и черния бизнес. У нас не е проблем мащаба на сивия сектор, а вътрешното потребление и нивото на българина. За мен е важно не чиновниците да тръгнат да мерят саксиите на собствениците на заведения, а да се изведат на светло десетките субекти, които са заградили площи и не фигурират никъде. Администрацията иска да се хваща за тези, които се опитват да бъдат редовни. Ние трябва да я научим, както и нейните служители, че тяхната роля не е да спъват бизнеса и да налагат глоби, а да го коригират с предписания.

Какво мислите за делегацията, която предстои в Катар, предвождана от премиера Бойко Борисов и с участието на Иван Тотев. Ще се включите ли във визитата?

По цял свят ролята на политиците, когато ходят в друга страна, е да прокарат собствената си политика. Бяхме свидетели как Хилари Клинтън дойде да ни говори за шистовия газ. Не е задължително при подобен род визити да присъстват бизнесмени, за да се прокарат определени отношения. Кметът предлага да дадем конкретни проекти, но без да има ясна регламентация какво и как ще се случва. Може би ще стане ясно, когато върнат посещението.  Беше радващо за бизнеса това, което президентът Плевнелиев каза, че всяко едно негово излизане от България ще бъде свързано с ползите за бизнеса, не само за политиката. Подобна беше срещата с китайците, сериозен посредник на интереса на Китай към България. Това е свързано с тяхната експанзия към Европа, макар че те не ползват такива притеснителни за нас думи. Тяхната задача е това да се случи през Източна Европа.

Каква е бизнес средата в Пловдив в сравнение с другите градове?

Зле. В Стара Загора например свалиха много данъци и такси. Понижават и такса смет от 5 на 3 промила. Въвеждат уеднаквяване на таксата с граждани, което е европейско и справедливо. Там където има добри условия за бизнес, след няколко години става добро място за живот. Без да има инвестиции, капитали, платени работни места, няма как да дойде ресурс в общината. За съжаление Пловдив допреди няколко години беше тотално затворен за външни инвеститори от група хора, които бяха узурпирали позиции да нямат конкуренция. Бяха изгонени инвеститорите. Те не бяха разглеждани като клиенти, а като продавачи, на които се искаха пари, за да бъдат допуснати до местния пазар. Пловдив е един от последните градове, който беше газифициран – при всички случаи е следствие на един голям монопол. Заради това големи инвеститори се пренасочиха към съседни общини.

Предвиждате ли някаква нова насока в развитието на БЕС?

Тези две години смятам да фокусирам усилията си в условията за правене на бизнес, тъй като най-големият проблем в момента е състоянието му. А това влияе като домино на всички – работници, среда и т.н. А условията са свързани с функциите на кмета – дали той е мениджър, комуникацията с него и с общинския съвет. Радваме се, че имаме в лицето на местния парламент член на нашия управителен съвет. За нас е важно нещата да се случват, да виждаме, че има напредък.

Кога ще бъде следващата среща на бизнеса с кмета?

Имаме желание да направим кръгла маса във втората половина на март. Поканили сме кмета Иван Тотев да презентира големите проекти, които ще се случват. Вече са обявени и обществените поръчки, а за нас е важно те да са прозрачни. Немаловажно е дали ще ги печелят фирми от града, областта или незнайно от къде. При равни условия считаме, че е редно да ги поемат фирми, които са регистрирани на територията на общината. Всяка една инвестиция в града веднага подобрява средата – работни места, завъртат се пари, Пловдив става по-привлекателен.