Муравей Радев: Орешарски ще успее, ако го оставят да бъде експерт

Най-доброто от печата

09-06-2013, 08:04

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

"Държавата да спре да пречи на бизнеса, а да помага

- На кой свят живеем, г-н Радев? Нали така възкликнахте на призива откъм БСП за повече държава в икономиката. И вие ли мислите, че има само два пътя - десен или грешен?

- Има само една причина. И тя е, че ако искаш конкурентна пазарна среда и подходящ инвестиционен климат, за да постигнеш устойчиво растяща икономика- естествен източник на нови работни места, по-високи доходи и адекватна социална политика, държавата трябва да спре да пречи на бизнеса. Да опита да помага. Но не чрез повече държава в икономиката.

Държавата и сега е предостатъчна. Оковала е ръцете и краката на бизнеса със стотици лицензионни, разрешителни, забранителни, проверовъчни, документални, фискални и прочее режими, пресичащи в зародиш предприемаческия дух. Държавата има роля на пазара единствено в създаване на правилата. Ако иска и да помага, достатъчно е да облекчи корупционните регулации.

- Засили ли тревогите ви програмата "Орешарски"? Има ли опасни или грешни стъпки в нея?

- Нека уточним. Това, което бе публично оповестено, са програмни насоки. Намерения. Когато бъдат конкретизирани в правителствена програма, може да бъдат коментирани и оценявани. Опасенията ми са, че съставянето на програма ще изисква висш политически пилотаж и ще е плод на много компромиси, за да бъде подкрепена от 3-те парламентарни партии, от които зависи животът на правителството. Те са с толкова различни виждания, че са като орел, рак и щука.
Това неминуемо ще направи програмата не особено полезна.

- Липсва ли нещо важно в програмните намерения?

- Липсва. Не се говори за реформа в бюджетната сфера. В тромави, дълбоко нереформирани системи като здравеопазване, образование, социална система, публична администрация. Те поглъщат огромен финансов ресурс, който по правило не им стига, искат още и още, при това произвеждат все по-лош продукт.

Ресурс, който икономиката ни в режим на затихващи функции не може да осигури. Ключов въпрос за успеха на правителството, редом с подкрепата на бизнеса, са реформи в тези сфери. За жалост, те са болезнени, непопулярни и в краткосрочен план имат висока социална и политическа цена. Нещо, което правителството, дори да иска да направи, едва ли ще му бъде позволено от орела, рака и щуката.

- Къде очаквате да хвърчат най-много искри, идващи от орела, рака и щуката?

- Ще хвърчат отвсякъде. Тежки месеци очакват правителството. Искри ще има откъм
нереформираните сектори. Откъм енергетиката със сигурност. Няма да сгрешим, ако кажем, че във всички сектори ще има напрежение. По-важно е, струва ми се, да посочим източниците на огньовете. Според мен най-важният генератор на огън е, парламентът, който всеки ден демонстрира какъв не трябва да бъде най-висшият орган в държавата.

Той в момента е възможно най-неподходящият за управление на държава в криза. Освен демонстрация на обидно ниско ниво прокламира видимо популистки идеи. Особено една от парламентарните сили, без чието "да" не би минало нито едно важно решение. Най-вече болезнените, но животоспасяващи мерки, без които всички са обречени.

Ежедневни искри ще идват и откъм силната опозиция в лицето на управлявалата доскоро партия, запазила значителен ресурс - и парламентарен, и извън парламентарен. Проблеми ще създава мандатоносителят БСП - нейните крила, вътрешните им противоречия. Да не пропускаме и субективния фактор - набързо съставено правителство, нехомогенно, т.е. не от съмишленици, тръгнало с фалстарт - смяна на кандидат при първия натиск.

И възможността това да се повтори с избрани министри с оглед не особено вдъхновяващата биография на някои. Накрая, ако всичко това не позволи на правителството да вземе бързи и адекватни мерки, а кабинетът не породи доверие, ще дойде последното голямо огнище - улицата, която ще помете и правителство, и парламент.

- Какво ще покаже ревизията на бюджета?

- Излишна е. Би имала по-скоро неприятен политически привкус, традиционен от НДСВ насам. В изпълнението на бюджета към момента няма нищо потресаващо. С всичките си кусури Дянков запази финансовата стабилност. В приходната част проблеми могат да възникнат от непостигането на нереалния икономически растеж - 1, 9%, на чиято база са заложени 30,5 млрд. лв. приходи В разходната част проблеми ще дойдат, ако стартира изпълнението на някои популистки предизборни обещания. Засега не виждам необходимост от актуализиране.С леки, вътрешнокомпенсирани промени част от немного скъпите мерки ще се реализират.

- Смятате, че кабинетът е правен под партиен натиск, а не е личен избор на премиера. Кои ще са слабите му звена?

- Няма значение дали ще кажем, че е съставено под натиск, или за благозвучие ще приемем, че БСП и ДПС са "предложили" свои представители, за да носят някаква политическа отговорност. Важното е, че от "експертно", то се превърна в "политико-
експертно", но с много по-малък процент на втората съставка.Колкото до слабите звена - да, със сигурност не едно министерско кресло ще се окаже слабо поради субективния фактор - неподходящ министър. Това е сравнително лесно поправимо. Основният фактор за провал са нереформираните сектори.

- Отлично познавате Пламен Орешарски, кажете, ще успее ли той да се справи?

- Наистина го познавам добре. Ценя високо неговата подготовка, познания и способности. Не само в професионален, но и в чисто човешки план изборът му е повече от сполучлив. Много ми се ще да успее! Пожелавам му го искрено, защото неговият успех ще е успех за България. За жалост, шансът не е голям. И все пак има надежда - шансът нараства, ако го оставят да прави това, което му диктува неговото експертно начало. И рязко намалява, ако му извият ръцете и тяснопартийните интереси или популистките решения вземат връх.