Кой лови пияните таксисти? ДАИ и фирми си прехвърлят горещия картоф

Мисия Пловдив

19-07-2013, 17:05

Снимка:

Интернет

Автор:

Петя Коленцова

Всичко от Автора

Такситата: Проверките са занижени! Шефът на ДАИ-Пловдив: Превозвачите да си следят шофьорите

В чии ръце е контролът върху таксиметровите водачи и кой е отговорен, когато зад волана сядат потенциални убийци, обърнали незнайно колко чашки преди пък и в работно време? След зверския инцидент в столицата на  "Цариградско шосе" прокуратурата се разпъргави. Разпоредено бе Изпълнителна Агенция „Автомобилна администрация” да започне проверки на таксиметрови шофьори и фирми съвместно с КАТ „Пътна полиция”, включително и в Пловдив.

Проблемът е в липсата на чести проверки върху таксиметровите водачи и занижения контрол на ДАИ”, коментира за Plovdivutre.bg Христо Константинов, управител на „Интер Такси”. „Въобще не ни притеснява заповедта на прокуратурата, напротив, помага. Не може всеки ден да контролираме водачите си дали са пили”, добави той. По думите му тази отговорност е на ДАИ и „Пътна полиция”, а неписано правило било, че почти няма таксиметров водач без провинение на пътя. „Ние работим по Наредба. Назначаваме само шофьори с удостоверение за психическа годност, свидетелство за съдимост, с ксерокопирани документи. Когато някой не си плаща акт за нарушение на пътя, спира да работи”, обясни Константинов. В неговата фирма шофьорите минавали медицински преглед и тест за алкохол веднъж месечно.

Шефът на ДАИ-Пловдив Иван Въчев е на коренно различно мнение. „Според Наредба 34, която урежда дейността на таксиметровите фирми, цялата отговорност е на превозвача”, категоричен е Въчев. По думите му управителите трябва така да организират работния ден, че водачите да са проверени за употреба на алкохол. „Питайте ги имат ли назначен лекар на щат да извършва контрола и дали се интересуват осъждани ли са водачите и за какво?”, отвърна на обвинението той. Според него кабинетът готви изменения на въпросната наредба, които ще доведат до по-стриктно подбиране на шофьорите. Обмисля се психическото освидетелстване да се извършва на всяка година, а не на 3, както е в момента. Освен това всяка таксиметрова фирма ще получава информация колко пъти е наказван шофьорът и дали е хващан да кара пиян. Предвижда се още разрешителното на водачите да се защитава периодично с изпити. В момента документът е без давност.

Съвместната проверка с КАТ ще продължи до края на юли, а след това ДАИ ще контролира такситата самостоятелно. До 15 септември резултатите ще бъдат оповестени.

От началото на годината в областта са спрени от движение 15 автомобила за нарушения. Сред най-високите санкции са 1500 лева за такси без пътна книжка, за коли на над допустимите 10 години и за неиздаване на касови бележки. По време на летните отпуски ДАИ-Пловдив разполага с 10 проверяващи за цялата област. В Агенцията работят 30 души.