Кунева: Денков да декларира, че няма конфликт на интереси в проектите за научни центрове

Участвал ли е пряко или косвено служебният министър в изработването и подготовката на проекти за научни центрове, за която процедура сега отговаря като министър

Служебният министър на образованието предлага непрозрачна процедура за избор на оценители на проектите за научни центрове, в която има отчетлив корупционен риск и риск от загуба на 350 милиона лева, каза Кунева.

На брифинг днес по повод нови обстоятелства в оперативната програма за наука и образование лидерът на „Движение България на гражданите” Меглена Кунева предупреди за непрозрачна процедура за оценители, в която има отчетлив корупционен риск по оперативната програма за наука и образование. Има реален риск от загубата на 350 милиона лева за центрове за върхови постижения и центрове за компетентност, категорична бе Кунева, като обясни, че със свое решение наследникът й в МОН Денков е спрял обществената поръчка за избор на оценители на проектите и е започнал нова за набиране на такива оценители, вече не през МОН, а през Централното координационно звено към МС.

Крайният срок за приемане на проектите за 350 милиона лева за центрове за върхови постижение и центрове по компетентност е 28 февруари и след това именно въпросните оценители трябва да ги оценят, обясни Кунева, добавяйки, че е необяснимо защо при приключена още в края на януари  обществена поръчка за избор на оценители, сега министърът я спира, без да обяви класиране на кандидатите и обявява нов конкурс, през друг орган, при друг ред, за същия предмет – избор на оценители за проектите. Кунева каза, че въпросът с оценителите е големият проблем, за който ЕК е писала в писмото си и ако той не се реши, в следващите одити на оперативната програма това ще се отрази като грешка.

Чувам, че Денков обяснява като мотив за спирането на конкурса, че не се били явили най-добрите фирми, но когато един министър каже такова нещо, се питаме дали няма предвид конкретна фирма, каза Кунева и добави, че обществената поръчка, която той сега спира, е обявена по негова идея и той самият е убеждавал ръководството на МОН, че е по-добре да се обяви конкурс за оценители, които да се подбират от специализирани в бранша фирми, а не да се разчита  на самостоятелно кандидатстване на учени за оценители, които могат да се окажат недостатъчно или неотговарящи на изискванията. Необяснимо е защо Денков се отказа от подхода, който той предложи, а аз възприех по силата на неговите аргументи, и сега спира тази поръчка, каза Кунева, добавяйки, че така той заобикаля процедурата по обществената поръчка. Това ще забави много процеса на оценяване на проектите, които се набират до 28 февруари, обясни тя и каза, че е незаконосъобразно юристи, които не са членове на оценителната комисия, да правят оценка за адмнистративно съответствие, както обяви вчера образователният министър.

По думите й Денков трябва да декларира публично има ли конфликт на интереси и дали е участвал пряко или косвено в изработването и подготовката на проекти за научни центрове, за която процедура сега отговаря като министър. Кунева попита кое гарантира, че в новообявения му конкурс ще участват достатъчно учени, отговарящи на изискванията. Представяте ли си как световни учени търсят целенасочено обявения конкурс на сайта на българсикя МС и кандидатстват за него или да допуснем, че ще бъдат насочени и подканение да го направят, коментира Кунева. Такъв подход води до конфликт на интереси и има опасност да се появят практики с основателни съмнение за корупция в този сектор, от които ОЛАФ да се поинтересува живо, каза Кунева.

По думите й, до края на 2018 година трябва да са усвоени 30 % или 100 милиона лева по научната ос на оперативната програма.

Внимавайте с оценителите, при ромските проекти, които спрях, проблемът беше същият, сега ЕК ще е двойно по-бдителна, предупреди Кунева Денков и допълни, че при това положение вече има риск от загубата на 350 милиона лева поради тази смяна на подхода в последния момент. Пита се кому е изгодно такова нещо и защо независимо от смяната на едно с друго правителство интересът на учените не се спазва, а се заобикаля търгът, аргументиран и подготвен от самия сегашен министър.

Призовавам г-н Денков да декларира защо прави това и че няма конфликт на интереси с научните центрове, които до 28 февруари кандидатстват.

Още като не позволих да ръководи програмата, му казах, че е за негово добро - може да бъде обвинен в конфикт на интереси защото идва от самите научни общности и като част от тях, пир тяхно кандидатстване, би бил уядвим от такива подозрения, каза Кунева.  

На въпрос за учителските заплати, Кунева каза, че работата на министъра сега е да издаде нормативните актове, които бяха подготвени от екипа й, и да реализира на практика заложеното и гласувано от 43-то Народно събрание увеличение на заплатите, което вече месец се бави, поради неиздадени вътрешни за МОН документи от министър Денков. Нека направи това, което е решено от парламента, вместо да се фиксира само и единствено в оперативната програма, каза Кунева. Не са ли интересни за един служебен министър на образованието заплатите на учителите, попита Кунева. Аз продължавам да настоявам учителят да е в ценътра на държавната политика и неслучайно сложих учителя в центъра на системата като министър, каза Кунева. ГЕРБ искаха 100 % увеличение на учителските заплати, ето добър повод и те да се поинтересуват защо учителите още не са взели увеличението си, добави Кунева.

Няма да мълча и няма да спирам да показвам нередности, за които знам. Има огромна опасност, когато сам сменяш правила в движение, които самият ти си изработил и защитил, да доведеш до щета за държавата, каза тя. Да си измиеш ръцете с предшественика си не е държавническо, коментира още тя. Кунева определи като откровена лъжа, че насоките за кандидастване за научни центрове създавали бумащина и добави, че от над 200 предложения за редакция по насоките в рамките на общественото обсъждане, няма нито едно предложение за отпадане на документи. Служебният министър като учен също е можел да направи такова предложение, добави тя.

В отговор на въпрос за ромските проекти, Кунева отговори, че щеше да е по-удобно и за Крумова, и за Дончев, ако аз не бях вдигнала темата за опасността парите да се източат и не ги бях спряла, защото за мен е недопустимо да се крадат от пари за образование, категорична бе Кунева.

За Стратегията за научни изследвания, която Денков тепърва щял да пренаписва, Кунева напомни, че е внесена в парламента преди месеци и е писала специално писмо до председателя на комисията по образование в 43-то НС Милена Дамянова стратегията да влезе в дневния ред на пленарна зала. Стратегията така и не беше гласувана, остава да се гласува от следващия парламент, за да се спази срокът, посочи Кунева.