Йотова: Образователните средища зад граница трябва да бъдат пазители на българския дух

Задължителна е национална и координирана политика за тези, които се връщат в България

Образователните средища зад граница трябва да бъдат пазители на българския дух. Това заяви вицепрезидентът Илияна Йотова на среща на „Дондуков“ 2 с членовете на управителния съвет на Асоциацията на българските училища в чужбина и предложи организацията да се включи със своя концепция в отбелязването на Вазовите празници в Сопот през следващата година.

Според членовете на асоциацията българският език е наше интелектуално богатство, с него можем да се гордеем и заслужава да бъде обща кауза на българската държава. По техни думи предстоящото европредседателство на България е подходящ момент тази цел да бъде поставена на дневен ред. „За нас е много важна държавната подкрепа и ангажирането на институциите на всички нива за признаване на българския език в ЕС като матуритетен език“, посочиха още от Асоциацията на българските училища в чужбина и призоваха запазването на българския език и самосъзнание да не остава само усилие на българите зад граница.

Вицепрезидентът Илияна Йотова и членовете на Управителния съвет на организацията се обединиха около становището, че е необходима дългосрочна стратегия за българите в чужбина. „Задължителна е национална и координирана политика за тези, които се връщат в България, за българите по произход и за тези, които искаме да върнем“, каза Илияна Йотова.

По думите на вицепрезидента в последно време има интерес за завръщане на сънародниците ни от чужбина в България не само от страна на държавата, но и от страна на българските предприемачи. „Как да си помогнем взаимно е въпрос на добри решения“, допълни Илияна Йотова.

По време на срещата вицепрезидентът и представителите на организацията обсъдиха също инициативата за осигуряване на възможността българските деца от чужбина да държат българска матура, каквато държат учениците в България, както и идеята за модел за адаптация на деца, които идват от чужбина в задължителна училищна възраст.