Т. Дончев: Образованието е приоритет, ако искаме да променим съдбата си за добро

Оттук нататък не може да има правителство, което да има друг първи приоритет, освен образованието

Тези народи, които са успели да променят съдбата си, всеки е следвал различен път, но общото между тези народи, е че са изградили силно образование и силни институции. Затова оттук нататък не може да има правителство, което да има друг първи приоритет, освен образованието - ако България иска да си промени съдбата, и то за добро. Това заяви вицепремиерът Томислав Дончев на националната конференция  "Дуалното образование - път на възможностите".
Той отбеляза, че този дебат не се изчерпва само с темата за професионалното образование и обучение, включително и с дуалното обучение, тъй като са необходими много усилия. "Не сме провели докрай разговора как изглежда и системата за висше образование, но сме започнали действия за входа на системата - там, където децата влизат в първи клас или не влизат, за съжаление, въпреки всичките ни усилия", коментира вицепремиерът Дончев. По думите му отвъд политически коректните термини, в момента "ситуацията с дуалното обучение е съвсем дуална". От една страна имаме система от институции - държавни, професионални гимназии, които обучават кадри и понякога, следвайки пазара на труда, те успяват да се реализират за това, за което са учили. Но в много от случаите тези кадри получават специализирано образование в тези гимназии, но се занимават с нещо съвсем друго, каза вицепремиерът Дончев. Той отбеляза, че в същото време, за да отговори на нуждите си, бизнесът развива паралелна система за обучение вътре във фабриката и във фирмата си. Целта е кадрите да бъдат обучени до това състояние и умения, от които бизнесът има нужда, посочи Томислав Дончев. Той заяви, че от тази ситуация никой не печели, защото "държавата харчи пари, които не се реализират като ползи за икономиката, а бизнесът харчи пари, които би трябвало да изхарчи държавата или да ги подели като разход". Според вицепремиера пътят за излизане от тази ситуация е въвеждането на дуалното обучение.
Законодателството се променя лесно и каквото има нужда, дори като статута на ученика в дуалното обучение, който е и ученик, но и работник, ще се уреди, увери вицепремиерът Дончев. Той коментира, че ще се уредят и финансовите стимули, но най-трудно е да се генерира взаимно доверие - между образователните институции и бизнеса. Можем да развиваме у нас всякакви форми на обучение, но специално дуалното обучение без бизнеса не може да се случи, заяви Томислав Дончев.