М. Габриел: Медийната грамотност е ключов елемент в борбата с фалшивите новини

На 13 ноември стартирахме обществена консултация и приканвам всички да се включат в нея

"Медийната грамотност е ключов елемент в борбата с фалшивите новини", каза еврокомисарят Мария Габриел днес на кръгла маса на тема „Предизвикателства пред медийния сектор в Европа“, организирана от Представителството на ЕК в България и Съвета за електронни медии.  

"Фалшивите новини не са нов феномен, но това, което е ново, са леснотата и скоростта, с които се разпространяват и мащабите, които могат да придобият", отбеляза Габриел, цитирана от БТА.

Тя посочи, че е приела с голяма отговорност мисията да инициира такъв тип анализ на европейско ниво –  каква опасност представляват фалшивите новини за нас като ЕС и възможно ли е да идентифицираме общ подход за справяне с това предизвикателство.

"На 13 ноември стартирахме обществена консултация и приканвам всички да се включат в нея", припомни  еврокомисарят. Тя очерта три основни направления, в които трябва да се работи – да се даде дефиниция за фалшиви новини, което ще бъде една от задачите на  експертната група на високо равнище,  да се идентифицират добрите практики, да се набележат конкретни мерки за общи действия.

"Самата експертна група ще бъде разделена на подгрупи – работна група с журналисти, работна група със самите платформи и социалните медии, работна група, която да се концентрира върху международното измерение, защото фалшивите новини не познават граници", обясни  Мария Габриел. По думите й трябва да се работим повече и с академичните среди и научните изследователи.

"Намерението ни е през пролетта на 2018 г. да излезем със съобщение на ЕК, в което да очертаем общ подход и стратегия за справяне с това предизвикателство", уточни тя. Според нея, за да се справим с този феномен, трябва да наблегнем да прозрачността, на разнообразието и качеството на информацията, да познаваме по-добре механизмите на разпространение.

"Свободата на изразяване и правото на достъп до информация са неприкосновени", подчерта Мария Габриел. "Никой няма намерение да налага на хората да вярват или не на дадена новина, но защо в социалната мрежа в момента, в който се чете фалшивата новина, да не стане масова практиката да има линк отдолу към източника с истинската новина и хората да решават кое да прочетат", предложи тя и допълни, че има вече такива примери и те дават добри резултати.