Проф. Тодор Танев: Борим се за точките, а не за знанията

Животът

23-05-2018, 12:49

Снимка:

МОН

Автор:

sofiautre

Всичко от Автора

В интернет се появиха слухове за грешка в матурата

Има ли грешка в един от въпросите по български език и литература? Това е най-обсъжданата тема от вчера в социалните мрежи. От Института по български език смятат, че посоченият като верен отговор, не звучи естествено и може да обърка учениците. Според тях думата "комисия" трябва да бъде членувана. Тогава ще звучи правилно, естествено, без да предизвиква никакви реакции.

Евгения Костадинова, директор на Дирекция "Съдържание на предучилищното и училищно образование", която се включи в БНТ по телефона, заяви, че правилният въпрос е дали е нарушена книжовно-езикова норма, т.е. дали има граматическа грешка. Тя беше категорична, че грешка в матурата по български език и литература тази година няма.

"Аз мисля, че вчера моите колеги експерти пред всички медии са влезли в дълбочина в обяснението дали е възможно да е членувано, нечленувано и как трябва да се използва. Въпросът е за граматическа грешка. Граматическа грешка е допусната тогава, когато е нарушена граматическа норма. Граматична норма в случая не е нарушена."

Тя посочи, че изпитните задачи не само по български език и литература, но и по всички останали предмети, по които се провеждат външни оценявания и матури, се съставят от учители, представители на висшите училища, представители на БАН. "В никакъв случай това не са задачи, съставени от експерти в Министерството."

В студиото на предаването продължихме разговора по темата с проф. Тодор Танев, бивш министър на образованието и науката. По думите му скандалите във връзка с матурите възникват в резултат на полунаправената или полудостигналата донякъде реформа. "Реформираме в момента учебното съдържание. Поетапно за различни класове влизат нови съдържания. Има спорове по това дали има отпаднали автори, какво от тях е отпаднало. Цялото внимание е там. Но от другата страна на учебния процес е изпитването", очерта той и допълни, че тук се наблюдава една неконсумирана промяна в училището.

"Нашето образование е такова, че произвежда един типов продукт. Всеки средностатистически български ученик, какъвто на практика не съществува, е длъжен да знае определени неща. Новият закон се опитва да направи нещо в тази посока чрез учебно съдържание, но не по начина, по който децата се изпитват. Ако ние сме различни, естествено е да имаме различни изпити на изхода на училището. Ние се борим за точките, а не за знанията, което е грешно", подчерта проф. Танев.

Бившият образователен министър беше категоричен, че изпитните въпроси не трябва да бъдат двузначни и в този смисъл има грешка в матурата по български език и литература.