Макет на новата организация за безопасност на движението по ул. "Граф Игнатиев"

За първи път в България се изпълнява споделено трасе

На столичния площад "Гарибалди" беше представен макет на новата организация за безопасност на движението по ул. "Граф Игнатиев" в присъствието на зам.-кметът на София Дончо Барбалов, главния архитект Здравко Здравков, председателя на Столичния общински съвет Елен Герджиков, арх. Иво Пантелеев, представители на строителя и общински съветници.

За първи път в България се изпълнява споделено трасе. Спазвайки изискванията за безопасност и разделянето му от пешеходните пространства, проектантите предложиха решение.

Общо 500 ограничители във формата на призма с височина около 30 см ще маркират трамвайния път по ул. „Граф Игнатиев“, който е част от проекта за цялостно обновяване на централната зона IV на столицата. В рамките на следващите дни ще бъдат монтирани първо 250 от ограничителите, а през предстоящите седмици – останалите. До поставянето на всички ограничители, в участъците, в които предстои  монтажът им, ще има временна сигнализация с т.нар. бализи. Тяхната цел е да повиши вниманието на пешеходците в района на трамвайните линии, тъй като ул. „Граф Игнатиев“ вече няма да има тротоари и е първата в града със споделено пространство между минувачите и обществения транспорт. Ограничителите ще бъдат монтирани откъм късата им страна, за да отнемат най-малко място. Те ще са на разстояние през 3,40 м, каквато е нормата за безопасност.

Напомняме, че в първоначалния идеен проект за реконструкция на ул. „Граф Игнатиев“ беше заложено изцяло споделено пространство без ограничители. При обществените дебати, както и последващите становища на експертите, включително и на КАТ,  в проекта беше включено поставянето на ограничители. Проектантите предложиха монтирането на кубове, каквито вече има на ул. „Солунска“. Столичани ги харесаха и  ги използват за „масички“ и „столчета“.  Това обаче би било опасно в близост до трамвайните релси на ул. „Граф Игнатиев“. Бяха обсъдени и показани различни проекти, и идеи за друг тип ограничители.

Окончателното решение са показаните на макета призми. Такива има в градове като Мадрид и Антверпен (виж снимките).

Центърът за градска мобилност започва кампания, с която напомня за връщането на трамвайните мотриси по ул. „Граф Игнатиев“. Флаери и плакати ще информират, че редът на движението е променен. Специално внимание ще се обърне на учениците от 6-то и 7-мо училище. След завършването на ремонта на улицата през следващата календарна година по „Граф Игнатиев“ няма да се движат и автомобили.