Румъния увеличава бюджета за бонуси при връщане на стари автомобили до 90 млн. евро за 2021 г.

До 60 000 остарели МПС ще бъдат подмнени, благодарение на схемата за скрапиране

Румънското правителство обяви, че увеличава с 15% бюджета за 2021 година на програмата за замяна на старите автомобили от автопарка на държавата с нови чрез връщане за скрап. Програмата е въведена преди повече от 10 години и подпомага успешно процеса за обновяване на автопарка на северната ни съседка. Очаква се между 55 000 и 60 000 собственици на остарели МПС в Румъния да се възползват през тази година и да подменят автомобилите си с нови, екологични и безопасни, във време на тежка пандемична и икономическа криза. Toва съобщиха от Асоциация на автомобилните производители.

Съгласно условията на програмата, собстениците на стари автомобили ще получават 1 500 евро при връщане за скрапиране на техните МПС и съответно 10 000 евро бонус при покупката на ново електрическо превозно средство и 4 500 евро при покупката на плъг-ин хибрид.

Очакванията на правителството на Румъния са чрез тази мярка да се подобри качеството на автопарка, да намалеят значително жертвите при пътни инциденти и да се подобри качеството на въздуха в големите градове.

Асоциацията на автомобилните производители в България предложи създаването на подобна скрапинг програма в България, през изминалата година, но все още няма отговор от съответните интституции. Въведените в европейските държави подобни програми с икономически стимул за увеличаване на пазарното търсене на нови автомобили са подобрили значително състоянието на автопарка в тези страни, намалили са броя на ПТП и са подобрили състоянието на чистотата на въздуха.

"Нашето предложение е да се осигури бюджет от 50 милиона лева за държавни бонуси, които да се предоставят при покупка на нови МПС и връщане за скрап на автомобили на възраст над 15 години, както следва:

- Електрически - 10 000 лв.;

- Автомобили с хибридно/плъгин хибрид задвижване - HEV/PHEV – 7 500 лв.;

- С екологична категория „Евро 6d” – 5 000 лв.

Програмата ще обхване подмяната на 9 000 броя остарели МПС.

България значително изостава от другите европейски страни по отношение на използването на екологични и безопасни превозни средства и към настоящия момент автопаркът в нашата държава е отчайващо стар, морално и физически. Делът на автомобилите, които са на възраст над 15 години, вече достигна безпрецедентните 75%.

Връзката между възрастта на автомобилите и тяхната сигурност, безопасност и надеждност е задълбочено изследвана и многократно доказана в световен мащаб. Използването на стари коли, в лошо техническо състояние, без да са оборудвани със съвременни технологии за безопасност и екологичност, пряко води до значително по-висока смъртност при пътни произшествия и до замърсяване на въздуха с вредни емисии, което също е изключително важен фактор за продължителността и качеството на живота, който водим в нашата страна.

Призоваваме за разработване на държавна политика за мобилност и за управляване на процесите, свързани с автомобиния парк в нашата държава", заявяват от ААП.