ББК "Пътища": Некомпетентността на кандидат-депутат показва 10 пъти разминаване от реалните факти

Политика

13-09-2022, 11:43

Снимка:

архив

Автор:

Bulgariautre.bg

Всичко от Автора

Некомпетентността на кандидат-депутат показва -10 пъти разминаване от реалните факти, заявяват в своя позиция от ББК „Пътища“. В нея те опровергават изнесените твърдения в публикация озаглавена „Да поговорим за пътища … и техните ремонти“  на бившия заместник министър на финансите и кандидат за депутат от политическа партия „Продължаваме промяната“ Андрей Цеков.

"Съпредседателят на Междуведомствената работна група, назначена по инициатива на тогавашния министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов и министър на финансите Асен Василев, е недопустимо да не познава фактите и да разпространява не само некомпетентно мнение, но и откровени лъжи“, заявяват още от ББК „Пътища“.

Ето и цялата им позиция:

„Българска браншова камара „Пътища“ категорично опровергава изнесените твърдения в публикация озаглавена „Да поговорим за пътища … и техните ремонти“  на бившия заместник министър на финансите и кандидат за депутат от политическа партия „Продължаваме промяната“ Андрей Цеков.

Като официален представител на пътно-строителния бранш в България сме длъжни да внесем яснота пред обществото за неграмотността на Промяната и представляващите я.

За да бъде асфалтиран път са необходими: фреза, камиони за изнасяне на фрезования материал, метачна машина, водоноска, машина за разпръскване на емулсия, цистерна за емулсия с превозно средство, камиони за доставка на асфалта, асфалт, асфалтополагач, най-малко 2 валяка и минимум четири човека, извън шофьорите и механизаторите и геодезист с необходимото оборудване за даване на нива на пътя, съгласно технологичния проект.

В материалът си съпредседателят на Междуведомствената работна група, която оценяваше проектите за Текущ ремонт и поддържане твърди, че разходът за асфалт на кв. м. е средно 20 килограма. Това значи че дебелината, с която ще се положи новия асфалт е 0,8 см. /8 мм/, това по принцип е невъзможно за стандартния асфалт по простата причина, че диаметърът на каменните фракции, които се използват за асфалта са с по-голям диаметър – стигащ до 12 мм.

Разходната норма съгласно Техническата Спецификация на АПИ е 96 килограма асфалтова смес за кв.м. при 4 см. дебелина на пласта. Това е и стандартната дебелина на износващ асф. пласт, която се изпълнява и това се проверява много лесно с взимане на ядки.

Това е при положение че се изпълнява превантивен ремонт, т.е. цялостно преасфалтиране на пътното платно.

Когато се изпълняват т.н. кръпки на частично компрометиран асф. пласт, тогава операциите са много повече, и то ръчни, като изрязване на компрометираната площ с фугорез, изваждането ръчно на стария асфалт със специализиран инструмент, издухване на работната повърхност с моторна духалка, обмазване на ръбовете и основната площ с течен битум, полагане на нова асф. смес и даване на ниво на кръпката. В повечето случаи това също се прави ръчно и е доста времеемко. И тук има уплътняване с уплътнителна техника, обработване на получените фуги между нови и стар асфалт с течен битум и поръсване след това с каменно брашно.

Средно машинно-смяната на асфалтополагач струва 1300 лв, а за валяк около 500 лв. дневно. Недопустимо е да се внушават неистина пред обществото и това са само машините които са посочени от Цеков. В изпълнението участват още множество оборудване.

В текста си Цеков твърди, че „Единичната цена за кв. м положен асфалт ще е 1500 : 25 = 60 лв.“. Българска браншова камара „Пътища“ е категорична, че няма цена от 60 лв. на кв.м. в договорите за Текущ ремонт и поддържане на Републиканската пътна мрежа. В договорите за ТРП по РПМ има ясно разграничени цени при изпълнение на цялостно асфалтиране и изпълнение на единични кръпки.

Цената за частично изкърпване на кв.м е между 25 и 30 лв., а за цялостно преасфалтиране на път е между 16 и 18 лв. за кв.м.

Относно твърдението, че „Цената на асфалта е около 1 лв. за кг.“. Проста сметка прави 1000 лв. на тон. Реалността е друга, цената дори в момента с инфлацията е около 200-240 лв. за тон, а когато са изпълнявани възлаганията по ТРП стойността е била около 100-120 лв.

Некомпетентността на кандидат-депутата показва -10 пъти разминаване от реалните факти. Съпредседателят на Междуведомствената работна група, назначена по инициатива на тогавашния министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов и министър на финансите Асен Василев, е недопустимо да не познава фактите и да разпространява не само некомпетентно мнение, но и откровени лъжи. В неговите правомощия беше да запише в доклада, че фамозните 1,5 млрд. „откраднати“ лева не трябва да се плащат, но той не го направи, защото и тогава и сега знаеше, че това са лъжи и няма такава кражба!

ББК „Пътища“ припомня, че г-н Андрей Цеков изнесе неверни твърдения в публичното пространство преди време, във връзка с тръба за 1 млн. лв., която никога не е била възлагана за изпълнение и не е разплащана от държавата.

Като представители на пътно-строителния бранш в България изразяваме своето огромно безпокойство от разпространението на некомпетентни, високопарни изказвания. Републиканската пътна мрежа вече близо година и половина е неподдържана, което застрашава живота на всички български граждани. Липсата на държавническо поведение, от страна на подобните на г-н Цеков, доведе до трагичното състояние на пътната инфраструктура.“