Йорданка Фандъкова, кмет на София: Страната се нуждае от стабилност, не от прехвърляне на отговорност

Политика

15-08-2014, 07:21

Снимка:

Десислава Кулелиева, 24chasa.bg

Автор:

Даринка Илиева, 24chasa.bg

Всичко от Автора

Тази година ще започне изграждането на пробива покрай "Токуда"

- Г-жо Фандъкова, емоция на Бойко Борисов ли е, или решение, ако ГЕРБ няма 121 депутати, да остане в опозиция?


- Страната се нуждае от стабилно управление, а то се прави от ясно мнозинство. Последната 1 г. показа, че прехвърлянето на отговорност между партиите не води до добри резултати. Гражданите ще покажат на 5 октомври кой трябва да управлява. ГЕРБ е доказала, че може да носи отговорност.

- Лидерът ви сочеше за естествен съюзник Реформаторския блок. Но за тях сякаш ГЕРБ, а не БСП е основен политически опонент.

- Позицията на ГЕРБ към Реформаторския блок досега е била последователна и партньорска. Изявленията им са част от предизборната кампания и това е тяхно право. В общината двете формации са показали, че могат да работят заедно.

- За 1 г. в опозиция какви поуки си взе ГЕРБ?

- Никой не е безгрешен. Сега пролича колко ключов е въпросът за финансовата стабилност. Това е приоритет, който трябва да се следва. А за мен като кмет е ключова тема. Стабилността обаче не трябва да е за сметка на други важни задачи като образование, подкрепа на майки и възрастни.

- Говори се за опашки от кандидат-депутати. Как ще се опазите от калинките?

- Не знам за опашки. Имаме ясна процедура за номинации и подреждане на листите.
Никоя партия не е застрахована от кадрови грешки. Развитието на ГЕРБ на национално и местно ниво показа, че има много хора, на които може да разчитаме. Например сред общинските съветници и районните кметове в София има добре подготвени професионалисти, които работят отговорно. Знаем за кои сфери какви хора ще бъдат полезни не заради поста, а заради работата, която трябва да свършат.


- Харесвате ли идеята за гражданска квота в листите?

- Това е формула, чрез която граждани с активна публична позиция могат да влязат в парламента. Не трябва обаче да се противопоставят гражданска и партийна квота. Всеки политик трябва да има гражданска позиция и всеки активен гражданин може да реализира позициите си чрез демократичната система.

- Видяхте ли се със служебния премиер и кои проблеми на града ще поставите пред кабинета?

- Да. Разговаряхме и с много министри за задачи, които не търпят отлагане. Поставяме проблемите, за да се ориентират по-бързо екипите. Работата ни изисква партньорство с държавата. Най-спешният въпрос, които стои пред кабинета и пред нас, са спрените оперативни програми. Най-големите ни проекти са по "Околна среда". Вече се възстановяват плащания по "Регионално развитие". По нея ще започне ремонтът на парка на НДК. Не искаме да го стартираме без гаранции за средствата. Не може да разкопаем това ключово място и после да го оставим. С общински пари ще започнем ремонта на фонтаните там. Надявам се плащанията да се възстановят и да продължим още този сезон с настилките и зелените площи.

Държавата има ангажимент да се разплаща с общините в тази ситуация. Получихме част от парите, за които има одобрени фактури - за 20 от 126-те нови автобуса, които ще пуснем до дни, и за канализация в Банкя. Повечето подадени за одобрение фактури се
бавеха умишлено заради липсата на пари в държавата. Бяхме изправени пред ситуация, в която дори не можехме да претендираме за тях. Имам уверение от кабинета, че този процес ще бъде ускорен. С изключение на проекта в Банкя другите са в график. Гарантирахме и строителството на завода за отпадъци, защото сроковете по проекта са ключови.


- А за държавното съфинансиране за метрото до "Хладилника" и довършването на ларгото?


- За първи път държавата не се включи в изграждането на метрото въпреки уверенията на бившето правителство. Предстои среща с министъра на финансите и се надявам да намерим решение. Започнахме строителството с общински средства. Бившият министър на транспорта Данаил Папазов включи участъка в оперативна програма "Транспорт". Метрото е ключов проект и няма да допуснем да спре.


В центъра на града с над 5 млн. лв. от метрото бяха разкрити изключителни паметници от Сердика. Втора година обаче ларгото стои в този вид. Това е опасно за находките. Проектът за довършването му е на Министерството на културата. Надявам се за новия министър той да е приоритет.

- СОС освободи шефа на "Топлофикация - София". Какво ще стане, ако затъналото в дългове дружество не успее да си върне 80 млн. лв. от КТБ?

- Изплащането на средствата от КТБ ще стане с решение на БНБ. Като всички вложители и "Топлофикация - София" се надява да получи достъп до парите си. Те са за капиталовата програма. Дружеството осигури средства по няколко проекта за модернизация. Бившият директор беше освободен, защото парите бяха съсредоточени в една банка. Старото ръководство спря трупането на дългове в огромни размери. Текущите разплащания се извършват нормално, но запорираните средства са важни. Капиталовата програма няма да се изпълни в пълен обем. Чакаме новия програмен период, за да подадем проекта за инсталация за RDF гориво, което ще произвежда заводът за отпадъци. Това ще даде глътка въздух на цената на парното, защото ще се спести с 10% нужното на дружеството количество природен газ.


- Предното правителство ви даде имотите за пробива покрай "Токуда". Кога ще почне строителството?

- Пробивът, който ще излиза на ул. "Сребърна", е част от проекта за облекчаване на трафика с естакадите на тв кулата и семинарията, които са готови, и разширение на бул. "Черни връх". Работим комплексно, макар и на етапи. Целта е движението от центъра да се изведе до южната дъга на околовръстния път. Надявам се да започнем пробива тази година и да го довършим през 2015 г.


- А как ще отговорите на обвиненията, че ремонтите се правят бавно и на парче?

- Ако вземем последните 25 г., не може да не признаем, че такива мащабни програми за изграждане на транспортна инфраструктура не са правени в София. Естакади, нови булеварди, 100 ремонтирани моста и дори изграждане на малки улици. Това е амбициозна програма, за която трябва време. Движението сега е силно затруднено. Благодаря на хората за търпението. Зная, че това създава проблеми и напрежение. Много хора ми казват: Ремонтите ни затрудняват, но после става добре. Това ни мотивира. Тук сме, за да работим, не да приказваме. Опитваме се да не блокираме движението в града. Мисля, че намерихме оптималния вариант. Не може само
да кърпим дупки. Поставила съм задача да не се прави никакъв компромис с качеството. До 15 септември ще са готови булевардите "Цариградско шосе" и "Ботевградско шосе". Работи се по кръстовището на Лъвов мост, което затруднява шофьорите и живеещите. Там очаквано се разкрива археология и няма да се допусне унищожаването . За разлика от миналото, когато в центъра при строителството на сгради поголовно се е унищожавала археологията, за нас опазването е задължително. Ремонтът ще приключи през октомври. Метрото до Бизнес парка и до летището се строи в срок. Работи се и по 30 малки улици. Те не се виждат от всички, но за живеещите там са важни. Това е само началото. Много улици в кварталите са в лошо състояние или изобщо ги няма. Следя внимателно управленската програма, заради която софиянци ми се довериха.


- Кои други големи транспортни обекти ще стартират тази година?

- Започнахме ремонта на част от бул. "Т. Каблешков" и ул. "Раковски". Догодина ще се ремонтират надлезът при "Захарна фабрика", бул. "Дондуков", бул. "Витоша" - от НДК до Южния парк, и бул. "Цариградско шосе" - от "Младост" до околовръстния път. Чакаме решението на съда, за да започне и изграждането на естакадата при булевардите "България" и "Гешов".

 

Източник: 24chasa.bg