Ретро бижу ще покаже заралия на 6 юли в Бургас

Заралии

05-07-2013, 15:17

Снимка:

Мария Стефанова

Автор:

Мария Стефанова

Всичко от Автора

“Панар-Левасьор” от 1963 ще видят ценителите на ретро автомобилите на парада в събота-изключително редкият автомобил е притежание на старозагорски колекционер (СНИМКИ)

Ретро парадът започва от 10 часа на 6 юли (събота) и е в подкрепа на кандидатурата на Бургас за европейска столица на културата през 2019 година.
Над 100 автомобила и около 30 мотоциклета на колекционери от цялата страна ще участват в шестия парад-шествие в Бургас. Към тях ще се присъединят и шест екипажа от най-големия гръцки клуб „LEKAM”, както и два от Сърбия, които идват с едни от най-интересните си коли – „Аустин”, „Триумф кабриолет”, „Олдсмобил”.
Сред очакваните ретро коли е автентичният „Буик” от 1928 г., реставриран в продължение на три години, който също ще направи първата си премиера край морето.
Републиканският шампион по рали -заралията Стефан Георгиев, ще подкара едно от емблематичните италиански творения – „Ланчия делта интеграле” от 1978 г.
Бургаският авто-мото клуб „Ретро“ ще извади за първи път американски ретро автомобили. Колекционерът Валери Манджуков от София ще представи българската легенда при автомобилите „Булгар Рено Алпин“.
Голямата награда е във формата на уникална скулптура, изработена от стари автомобилни части. Тя е дело на младия и талантлив художник Иван Янков, който е и член на бургаския авто-мото клуб.
За първи път в България ще бъде показан изключително редкият „Панар-Левасьор” от 1963 г. Колата е собственост на известния колекционер от Стара Загора Петър Петров. Изключително редкият спортен модел е закупен от Германия и реставриран специално за ретро парада.
- Г-н Петров, откога датира страстта Ви към ретро автомобилите ?
По принцип фирмата ми е представител на Ситроен за Стара Загора, но след като бизнесът вече е поет от сина ми, аз се ориентирах към реставрация на стари коли от марката. Интересът ми към ретро автомобилите е от повече от 12 години.
Конкретно този Ситроен, с който ще участвам в Бургас, е модел 63г. Модел на фирмата „Панар-Левасьор”. Тя е много стара фирма с голямо име -поне за времето си е била голямо име.
През 1960 Ситроен закупуват фирмата Панар (която тогава е била финансово западнала) с идеята да възстановят името. Тогава излиза Панар 24- идеята на производителите  е била да се възстанови марката, но не им се получава. Колата е много хубава, много модерна за времето си, обаче  е със слаб мотор, което публиката не приема. Не вървят продажбите и през 1967г. Ситроен (като собственик на Панар) спира производството на леки автомобили като цяло и фирмата продължава да произвежда само военни машини като джипове и бронетранспортьори- само военна техника.
- Т.е. тези автомобили, които са останали- те са определен брой, което ги прави още по-ценни?
Да, те вече са в сферата на класическите автомобили.
- Какви са техническите характеристики на колата (Панар Левасьор)?
Точно това е проблемът на тази кола-много малък мотор. 850 кубика, двуцилиндров боксер мотор с въздушно охлаждане, което за тази красива конструкция просто е много малко.Ситроен правят опит да вградят друг, по-голям двигател-има опит да се вгради ситренски мотор 2100 куб.см, има опит да се вгради 6-цилиндров мазерати мотор. Два прототипа има произведени-същите тези в момента стоят в музея на марката  в Париж като единствени бройки.И в единия, и в другия случайно не се получава нищо-всички опити завършват катастрофално и затова се взема решение и не се произвеждат повече. Още повече, че през 70-те години Ситроен и Пежо се обединяват в корпорация PSA и се взема решение да се спрат от производство автомобилите Панар.
- Каква е историята на Вашата Панар?
Колата я намерих в обява в Internet. От Германия е докарана. Беше в окаяно състояние. Тя така се и предлагаше-като кола за реставрация. Хубавото при нея е че имаше пълна окомплектовка–нищо не липсваше като фарове, мигачи, вътрешно табло- неща, които се ценят от реставраторите, защото тези неща трудно се намират после. Колата беше много изгнила, много западнала обаче в момента е в съвсем друг вид.
- Показвана ли е досега по ретро парадите в страната?
Не-сега ще бъде дебютът й в Бургас.
- Г-н Петров, знае ли се колко бройки от този модел са били произведени?
Моделът се произвежда от 63 до 67 година. Няма точни данни колко бройки са. Съобщава се за общо около 20 000 бройки, което е много малко за производството на един автомобил. Всички са продадени в Европа.Специално от този модел няма изнесени в Щатите.Друго интересно за модела е че тя е кръстена Панар 24. Фирмата Панар едно време е била много силна в производството на спортни автомобили и са имали участия в престижни състезания.
Много пъти е участвала в „ 24 часа на Льо Ман”.Имат и много победи. В резултат и за да подсетят публиката – колата е кръстена Панар 24 (което предполага 24 часа на Льо Ман).
- Има ли други Панар 24 в България?
Не. Точно такъв модел няма.Това е  единствената бройка. Доколкото знам,има Панар, който е предшественикът на този модел, обаче няма реставриран готов, който да е изкарван на парад. Знам за два поне, но в момента се реставрират.
- Миналата година Ваш автомобил спечели Купата на кмета на ретро рали Розова долина в Стара Загора. Коя е най-ценната Ви награда от ретро парадите през годините?
Най-ценната награда ми е от същата тази кола, която спечели наградата в Стара Загора миналата година-това е един червен DS Ситроен. Наградата беше Купата на кмета. Просто кметът хареса нея от всички представени. Та същата тази кола в Пловдив същата година и на същото мероприятие спечели Специалната награда, което е по-голяма награда и от първата, защото има една Специална награда в цялото състезание. Изборът на кола става с избор на публиката- в една урна всеки от публиката пуска номера на колата, която е харесал най-много и която събере максимум гласове, тя печели.
- Ще участвате ли в Ретро парада през октомври в Стара Загора и с кой автомобил от своята колекция?
Е, задължително ще участвам, но точно с коя кола ще бъде,още не мога да кажа-не съм решил.