Избрани Новини
18 милиона похарчени за предизборна кампания
Половината пари отишли в медиите
Сумата за разходите за предизборната кампания е 17 903 085, 96 лева. От тях за медийни услуги са изразходвани 9 329 536, 88 лева или 52%. Това съобщи Антоанета Цонева, управител на Института за развитие на публичната среда, съобщи БГНЕС.
Тези данни са изготвени на базата на обработени финансови отчети, подадени в срок към Сметната палата. Става дума за 25 партии, 7 коалиции и един инициативен комитет, регистрирани в ЦИК, уточни Цонева.
Нашето изследване за медийното отразяване на предизборната кампания е важно не само заради недоброто състояние на медийната среда в България и ниската оценка, която тя получава и от българските граждани, и от експертите.
Освен това медиите за разлика от световната практика, са основният канал за информация на гражданите.
Цонева подчерта няколкократно, че почти никъде по света и наблюдаваните страни, такъв висок процент от средствата не са давани за медийно отразяване (52%), както в България, като от Института са категорични, че тези официални данни не отговарят на реалните, тъй като там се намесва и сивата, и черна икономика, по нейните думи. Това е така, защото в голяма степен престъпният бизнес е навлязъл в партийната дейност.
Освен това за разлика от други страни, основните средства за партии са от държавна субсидия, донякъде членски внос и дарения, а както се вижда от последните решения в парламента, които вероятно ще бъдат и окончателни – партийните субсидии едва ли рязко ще бъдат намалени, заяви Антоанета Цонева. В много страни има практика на базата на посочените дарения и членски внос да се сформира държавната субсидия и в отношение ние сме едно недобро изключение.
В статистиката, която Институтът е направил, 45% от средствата, дадени за медийно отразяване са в частните телевизии - 4 213 526,45 лева, 16% за печатни медии – 1 477 383,76 лева. Но в тази схема БНТ и БНР като обществени електронни медии са отделени и техният дял съответно е 12% за БНТ и 3% за БНР. 9% от средствата са отделени за онлайн медии, като те са 862 997,46 лева.
Според нея няма последователност и в отчета за сключените договори на медиите със съответните партии – нещо, което по принцип е задължително. Отделно много често има посредник между медиата и това са медиа-шопове, които по никакъв начин нямат своя отчет. Освен това, продължава в България да е изцяло платена предизборната кампания, което вече категорично поставя въпроса за равнопоставеността. Във всички други държави има такъв регламент, дори и в една страна като Италия, където знаем, че бившият министър-председател и е медиен магнат.
Парадоксът в България е, че обикновено най-малко разходи за медийни услуги се правят по време на местни избори - разходите за медийни услуги на местните избори през 2011 година са 27% от общите разходи. Както вече беше посочено, най-много разходи се правят по време на парламентарни избори.
Топ Новини