Въздушният мост до гарата остава затворен (СНИМКИ)

Няма да ремонтират пасарелката, не отговаря на новите изисквания

Въздушният мост, който свързва част от район „Южен” с булевард „Христо Ботев” до Стоматологичния факултет, остава трайно затворен. Това стана ясно от думите на директора на Железопътна секция Пловдив към Национална компания „Железопътна инфраструктура”. Потърсихме мнението му по повод зачестилите в редакцията ни запитвания от недоволни пловдивчани за затворената пасарелка до Централна гара. Преминаването по въздушния мост бе забранено в средата на февруари, след като бе констатирано, че той може да опасен за  пешеходците.

Къчков поясни, че първоначално мостът е бил предвиден за служебни цели на работещите в локомотивното депо. Впоследствие започнал да се използва и от живеещите в района. „В това няма нищо лошо, но в този си вид пасарелката не отговаря на новите изисквания за безопасност и няма как да бъде пусната в експлоатация”, заяви Къчков.  „Знам, неприятно е за гражданите да обикалят, но ние не можем да си позволим някой да пострада. Там минават и майки с деца и е наистина опасно”, каза той. По думите му няма как да се направи ремонт на рисковите участъци, тъй като има опасност от рухване на цялата конструкция, която няма да издържи допълнителна тежест. „Нужно е цялостно проектиране, има нови изисквания за такъв вид пасарелки, които трябва да са изцяло закрити, да имат асансьори за трудноподвижни лица и да отговарят на още много други изисквания. В този си вид настоящото съоръжение няма как да бъде преустроено”, категоричен бе директорът на Железопътна секция Пловдив.

Средства за изграждане на нов мост над линиите до Централна гара могат да постъпят най-рано догодина, когато започва изпълнението на проект „ЖП възел Пловдив” по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014 – 2020. Предвижда се смяната на електрическата мрежа и дори събарянето на Бетонния мост, сега свързващ булевард „Христо Ботев” с Автогара „Родопи”.  Според проекта ще се изгради проход под Централна гара, който да свързва „Васил Априлов“ с бул. „Македония“, като колосалното строителство ще струва 10 милиона лева. „В целия този грандиозен проект няма да има проблем със средствата и смятам, че ще се намерят пари за ново съоръжение над линиите”, категоричен бе Гошо Къчков.

Жителите на квартала подадоха подписка срещу затворения мост още през март, но до момента реални действия за решаването на проблема не са предприети. Те недоволстват, че им се налага да заобикалят като минават или през Автогара „Родопи” или през прелеза до търговската борса, където пресичат направо през линиите и има опасност от инциденти. Някои от жителите дори си позволяват да минават под самия мост, като прескачат оградата до локомотивното депо, а така се създават още по-големи рискове за живота им, тъй като в района често има маневриращи влакове.

Освен че е откъснат директният им достъп до булеварда и Стоматологичния факултет, живеещите около парк "Райчо Кирков" са лишени и от удобен транспорт. Преди години автобусите по линия 27 минаваха покрай гимназия „Св. Константин-Кирил Философ” и по улица „Стефан Стамболов”, където имаше спирка. Сега обаче, те се движат изцяло по булевард „Никола Вапцаров”. „Нямаме друг избор освен да обикаляме”, казва 48-годишна жена, която всеки ден по два пъти минава през релсите до борсата, за да стигне до УМБАЛ „Свети Георги”, където работи. Тя изрази недоумение защо вече 9 месеца не се предприемат действия по ремонтиране на съоръжението.

Това не е първият път, когато пасарелката остава затворена. През 2008 година достъпът до нея бе ограничен за близо година, тъй като отново имаше опасения за живота на пешеходците. Мостът е построен през 1942 година, като новата част на съоръжението, която е към челните коловози, е завършена през 1989 година и е в значително по-добро състояние.