15 март е Световният ден на потребителите

Животът

15-03-2015, 09:52

Снимка:

bnr.bg

Автор:

PlovdivUtre

Всичко от Автора

Българските стоки са само една трета от пазара у нас

15 март е Световният ден на потребителите. Той се отбелязва за 32-ри път, а целта е да бъдат напомнени правата на хората, когато купуват стоки и услуги, да се насърчи тяхната взискателност към търговците и нетърпимостта към проявите на нелоялност и некоректност.

Правото на безопасност, на информация, на избор и да бъдеш чут са основните права на потребителите, формулирани още преди 53 години, припомнят от Комисията за защита на потребителите. Днес комисията ще отчете дейността си за 2014 г. Тя ще представи данни за предприетите мерки за недопускане на опасни стоки на пазара, как е защитила икономическите интереси на потребителите, какви жалби е получавала и как е решила споровете.

"Арбитражните клаузи в потребителските договори" е темата на семинара, който се провежда днес в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски” по инициатива на Сдружението за правна помощ на потребителите и Юридическия факултет на ПУ. 

Форумът е посветен на днешния Световен ден на потребителите 15 март. Ще бъдат дадени примери за негативи за интересите на потребителите, когато споровете са били решавани в арбитражни съдилища. За участие са поканени кметът Иван Тотев, и.д. омбудсман на Пловдив, представители на Комисията за защита на потребителите, преподаватели от Юридическия факултет, действащи адвокати от Пловдив. 

Едва една трета от стоките на българския пазар са произведени от родни предприятия. Това обяви заместник-председателят на Българската търговско-промишлена палата Георги Стоев при откриването на традиционното изложение "Изберете българското".

Според производителите, потребителите се сблъскват с парадокса "търсиш български продукти, но не можеш да намериш". Те обясняват това с нелоялната конкуренция, най-вече от страна на китайската стока. Поради дъмпинговите им цени, българските фирми вече са принудени да работят на загуба и все по-трудно оцеляват.

"Разходите почти надвишават приходите и както виждате, сме страшно малко български фирми, които все още оцеляваме. На цената на много усилия, нерви, притеснения, но все пак оставаме родолюбци", коментира Стоев.

Вносната продукция преобладава почти изцяло в отделните сектори. 

"Има намаляване на производствата, има ограничаване на някои отрасли. Някои отрасли работят с вносни компоненти и това е една от причините, поради която не можем да говорим за сто процента българска стока", коментира зам-председателят на БТПП. Дни преди Световния ден на потребителя българите отбелязаха и че не се чувстват достатъчно защитени на пазара, допълни той.