Алея на здравето ще ни води от Люлин до Банкя

Около алеята ще бъдат разположени беседки и пейки за отдих

Алея на здравето ще бъде изградена от софийския квартал „Люлин” до град Банкя. Тя ще бъде свързана с две туристически пътеки, които вече съществуват – от Банкя до с. Михайлово и от въпросното село до Люлин планина. Така жителите на София ще имат достъп до възвишенията, пише в. Монитор.

Идеята е на депутата Красимир Велчев и  вече е съгласувана с кмета на София Йорданка Фандъкова, както и с главния архитект Петър Диков. Проектът е почти готов и предстои да бъде широко обсъден.

Алеята на здравето ще преминава успоредно на стария път до Банкя, но ще бъде достатъчно отдалечена от него, за да не дишат разхождащите се изпарения. Районът е изключително живописен, като пътеката ще преминава точно до река Банска. Тя вече е изключително чиста и в нея има дори риба, след като в района бе изградена канализация.

Около алеята ще бъдат разположени беседки и пейки за отдих. Планира се по трасето да бъде поставено соларно осветление. То ще се зарежда със слънчева енергия и ще може да свети до първите часове след полунощ. Идеята за това е на главния архитект. Алея на здравето хрумва на Велчев, след като София е избрана за Европейска столица на спорта за 2018 година. Според него трябва да се инвестира именно в такива проекти – за масов спорт. На новата алея ще бъдат разположени пунктове за наемане на велосипеди.

Пътят между Банкя и квартал „Люлин” с колело ще може да се взема за около 30 минути, а разстоянието е около 6 километра.

„Ще свържем петия по големина град – квартал „Люлин”, с едноименната планина”, разказа Велчев. По негови думи двете туристически пътеки в момента се ползват само от хората от Банкя и почиващите в балнеосанаториумите. „По този начин отсечките ще могат да се ползват от всички”, допълва той. Желаещите ще могат лесно да идват до квартал „Люлин” с метрото.

Все още не е ясно колко ще струва изграждането на алеята, но това ще се изясни при представянето на проекта. Сумата обаче едва ли ще бъде висока, защото под трасето наскоро е изградена канализация и е валирано. Не е необходим и сервитут, както и провеждането на отчуждителни процедури, защото то минава само през общински и държавни терени. По тази причина ще е необходимо само полагане на настилка.

Създателите на проекта се надяват, че бизнесът също ще помогне за по-бързото и лесно реализиране на проекта.