Избрани Новини
Строителството на Царевското пристанище - история в снимки
18-05-2015, 14:57
Автор:Светлина Еленова
Още по Темата:През 1936г. са го посетили 690 кораба и през него са преминали 1836 пътници
За Европейската нощ на музеите -16 май 2015г., Общински исторически музей – Царево представи фотоизложбата „Строителството на Царевското пристанище“. В 18 пана оживяха отдавна забравените гемии “въглищарки“, керваните от волски и биволски каруци, с пълни кошове кюмюр, и измъчените от тежък труд въглищари.
Строителството на морското съоръжение е събитие за града, което променя облика му и отваря пътя му към големия свят. На 10 септември 1926г. е подписан договора между Mинистъра на земеделието и държавните имоти и английската фирма “Англо-българско горско индустриално акционерно дружество“ за отдаване на концесия експлоатацията на държавните гори.
Изграждането на порта започва на 10 май 1927г. и трябва да приключи на 14 юли 1929г., но продължава 10 години. Това са години белязани от световната икономическа криза. “Голямата депресия” започва десетилетие преди Втората световна война и продължава до края на 30те - началото на 40те години на ХХ век, макар официално да приключва през 1933г. Това е най-дългата и най-дълбоката икономическа депресия на ХХ век. България не е подмината. В тези тежки години строителството на Царевския порт не спира.
На 1 август 1937г. пристанището е тържествено открито от Н.В.Цар Борис III.
За построяването на Царевското пристанище са изразходени 28 400 000 лв. Само през 1936г. са го посетили 690 кораба и през него са преминали 1836 пътници, въпреки всекидневните автомобилни пътувания до Бургас. В южния край на вълнолома, била издигната основа с форма на куб, висока 2,3 м., над която през 1936г. е построена бяла кръгла каменна кула, висока 4 метра - фарът на Порт Царево. От 11,7м. надморска височина тук се излъчвала бяла затъмняваща се светлина с периодичност 4 сек./светлина-2 сек., затъмнение 2 сек./, която се виждала на далечина 6 морски мили.
Днес пристанище - Царево е регистрирано в регистъра на българските пристанища като порт за обществен транспорт с регионално значение. Има обособени яхтен и пътнически терминал, ГКПП и Митница, които отговарят на Шенгенските изисквания. Осигуряват се многобройни допълнителни услуги предвид приятното пребиваване на плавателните съдове в порта. От 2014г. на пристанище–Царево засия единственият фар–скулптура по българското Черноморие, дело на скулптора Павел Койчев.
Топ Новини