Велоеволюция настоява за цялостен анализ на велоинфраструктурата

Мисия София

07-08-2018, 12:28

Снимка:

facebook/100лица за столицата

Автор:

sofiautre

Всичко от Автора

В момента в София има изградени 55 км. велоалеи, като намерението на общината е общата дължина да достигне 146 км

Необходимо е Столична община да извърши цялостен анализ на съществуващата велосипедна мрежа в града, с цел да се прегледат абсолютно всички кръстовища и дали те осигуряват необходимата проходимост за велосипедното движение. Това мнение изрази Радост Маринова от сдружение „Велоеволюция“ в предаването „100лица за столицата“ със Стефан Марков.

Тя допълни, че следва да се проучи има ли достатъчно място за преминаване на пешеходци и какви са конфликтните точки с останалите участници в движението. „Ако не е гарантирана безопасността на човек, той няма да тръгне с колело“, каза Маринова.

От „Велоеволюция“ разясниха, че в момента в София има изградени 55 км. велоалеи, като намерението на Столична община е общата дължина на велосипедната инфраструктура да достигне 146 км. Според Радост Маринова, съществуващите велосипедни алеи трудно могат да бъдат наречени веломрежа, тъй като липсва свързаност помежду им. Както предходната, така и настоящата инвестиционна програма на Столична община относно велотранспорта, не се изпълняват в пълнота и липса анализ на свършеното.

Тя обяви пред интернет предаването, че проектантите на велоалеята по бул. „Дондуков“ не се приложили правилното решение и в момента безопасността на преминаващите велосипедисти не е гарантирана. "Резултатът на „Дондуков“ е част от един много дълъг процес на неправилно планиране. Сдружение „Велоеволюция“ и гражданската организация „Спаси София“ са изпратили сигнал до ДНСК и почти година очакват отговор правомерно ли е изградена тази инфраструктура, отговаря ли на плановете и гарантира ли безопасността на велосипедистите", на мнение е Маринова.

Относно проекта за създаване на успокоена зона в централната градска част, от „Велоеволюция“ настояват за цялостната му преработка. Той следва да бъде изпълнен с всички необходими елементи на съвременната градска среда: повдигнати кръстовища, тротоарите да бъдат достъпни за пешеходците и с изнесени ъгли, които да не позволяват на автомобилите да паркират на кръстовищата.

На въпрос какво е мнението ѝ относно новостроящите се небостъргачи и транспортните проучвания свързани с тяхното изграждане, Маринова даде за пример строящия се комплекс от сгради при кръстовището на булевардите „Цар Борис III“ и „Гешов“. "В транспортното проучване изобщо не се предвиждат велосипедисти, които да обслужват тези сгради, а цялото транспортно моделиране се прави единствено за автомобилния трафик. Ефекта от всичко това е, че алеята по „Цар Борис III“ трябва да бъде прекъсната за трети път и идеята за бързо придвижване с велосипед по дългата алея на булеварда се нарушава", коментира тя.

Стефан Марков допълни, че допълнителна пречка за велосипедното движение е преминаването през подлези, което допълнително затруднява велосипедистите. Според него пресичането на кръстовищата трябва да е на ниво терен, каквато препоръка е дал на столичната управа и световноизвестният урбанист Ян Геел.

Радост Маринова смята, че повече служители на Столична община трябва да се качат на колело, за да разберат какви са проблемите на велотранспорта и как някои от взетите от тях решения създават повече проблеми, отколкото да улесняват велосипедното движение. „Хората биха карали повече колело в града, ако имаха повече възможности да го правят безопасно“, допълни още тя.