Нови тайни в картина на Леонардо да Винчи разкри реставрация

Архив Варна

14-07-2010, 19:31

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Проектът за реставрация на картината на Леонардо "Богородица на скалите" разкри нови детайли

и вероятно ренесансовият гений я е нарисувал сам, вместо с асистентите си, както се предполагаше досега, съобщиха от Британската галерия днес, предаде АП.

18-месечният проект по реставрацията е включвал отстраняване на голяма част от силно влошеното състояние лака, с който е била покрита картината в края на 40-те години на XX век, което позволи на експертите, да изследват стила и качествето на четката и боите на картината, казаха от Националната галерия на Великобритания.

Почистването разкри пълния диапазон на тоновете, използвани за "Богородица на скалите", особено в по-тъмните зони, което доведе до по-ясна представа за това как художникът е използвал пространството на платното, за да създаде илюзията за отдалечащ се скалист пейзаж.

От галерията потвърдиха още, че вероятно Леонардо е нарисувал цялата картината сам и е искал тя да бъде недовършена.

Произведението датира от около 1491-1508 г.

Възстановената картина показа редица използвани похвати, от едва скицираната ръка на ангела до напълно и старателно изобразените ръце на основните фигури - в съответствие с голяма част от работата на Леонардо.

Италианският художник е казвал за себе си, че е "вечен перфекционист" и се смята, че е оставил много от произведенията си недовършени, с намерение да се върне към тях по-късно, каза говорителят на Британската галерия Томас Aлмерот-Уилямс.

В миналото учените смятаха, че различните пластове в завършената "Богородица на скалите" показват, че Леонардо е бил подпомаган от помощниците си.

Проектът за последното почистване на картината започна след години на внимателно проучване на шедьовъра.

През 2005 г. експерти откриха две рисунки, скрити под повърхността на картината, чрез инфрачервена технология.
Първият дизайн никога не е нарисуван, а вторият разкри, че Леонардо е променял решението си за темата няколко пъти.

Картината отново е изложена в Националната галерия от днес.