"Дневник": За какво е България

Архив Варна

03-03-2011, 00:47

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Ако искате да изградите имидж и репутация на България, трябва да имате цел, да си отговорите на въпроса "За какво е България, каква е ползата от нея?".

Съветът беше отправен от Саймън Анхолт, консултант на правителства и организации по изграждане на имидж. Приписват му създаването на националния брандинг, но самият той твърди, че ако е измислил нещо, е по-скоро национален бранд или марка. Анхолт беше лектор на конференцията Branding Bulgaria, организирана от в. "Капитал".

"В ерата на глобализацията решенията, които хората вземат всеки ден като къде да почиват, каква музика да слушат, какви книги да четат определят бъдещето на държавите. В такава обстановка репутацията на страните става много важна, защото хората правят тези избори на базата на предразсъдъци, които може да нямат общо с реалността", смята Анхолт.

Ако България изчезне

Според Анхолт една страна има успешна марка и добър имиджа, ако хората в другите държави са доволни, че тя съществува. "Представете си какво ще стане, ако Господ натисне копчето за изтриване и премахне България. Кой ще се интересува, ако това се случи, кого ще засегне освен българите", обясни Анхолт и продължи с примерите: "Представете си деветгодишно момче от Кения, което всяка вечер си ляга с мисълта: "Добре, че България съществува." Всъщност обаче то не знае, че тя съществува. А тези, които знаят, не са благодарни за това, а просто знаят, че я има. Това трябва да се промени. Тогава ще имате бранд и ще имате възможност да се възползвате от доброто си име."

Добра репутация с действия, а не реклама

Според Анхолт тази трудна задача не е непостижима. За постигането на добра репутация държавата не трябва да влага милиони в реклама, а да прави неща, които ще са полезни за живеещите в останалите части на света. "Има поне 25 неща, които вълнуват всички хора по света, като бедността, промените в климата, образованието, правата на жените, на децата, престъпността, тероризма", каза Анхолт и добави, че страната може да избере едно от тези неща, да се фокусира върху него, да се опита да го промени и така да стане важна и за останалата част от света. За пример той даде Южна Корея, която решила да подобри имиджа си, като отделя повече пари за международна финансова помощ за бедни страни.

Следващата стъпка е изготвянето на стратегия поне за следващите 50 години, която да показва каква е репутацията на страната сега и каква трябва да е. "Създаването на имидж отнема десетилетия, а разрушаването му е невъзможно. Революцията в Египет няма да промени репутацията на страната. Хората не променят мнението си за една държава или град, защото не искат. Това ще преобърне света им", твърди Анхолт.

Според него след създаването на стратегията трябва да започне и реалното й осъществяване. "Каквото и да сте решили да правите, трябва да го направите", добави консултантът. Третият елемент за подобряването на репутацията на страната са действия, които занимават и интересуват хората по света и ги карат да мислят за България и да са доволни и благодарни, че тя съществува. "Това е истинска политика, истинска иновация, а не нещо, измислено от пиар агенциите", смята Анхол. Той предупреди, че измислянето на лого или фраза, с която България да се рекламира, не е достатъчно и няма да промени възприятията на хората по света за държавата. Много по-важни от рекламите според него са новини, които интересуват хората и ги кара да обърнат внимание на страната.

Да рекламираш или да не рекламираш

Въпреки съвета на Анхолт, че милионите за реклама на страните всъщност не влияят на имиджа й, министърът на икономиката Трайчо Трайков смята, че от рекламирането на страната като туристическа или инвестиционна дестинация има смисъл. "Това е реклама на продукт, на туризма и тя не казва, че ние сме много велики, а казва на хората да дойдат тук, защото ще прекарат добре", коментира Трайков. Според него "имиджът на една страна е като любовта - за да те харесват, трябва самият ти да се харесваш". Като пример за добро възприятие за България по света Трайков даде схващането на японците за страната. "Българското кисело мляко в Япония има пазарен дял от 40%, защото там хората смятат, че България е красива страна, където хората живеят здравословно и дълго", обясни министърът.

Според Трайков устойчиви схващания като японските за киселото мляко или руските за хубавите български консерви трябва да се използват. "Що се отнася за икономиката, нещата са прости – привлекателна бизнес среда, където правителството не пречи и разходите са ниски. Наше задължение е светът да разбере за това и парите за маркетинг на тези предимства си струват", каза министърът.

"Парите, изразходвани за рекламата на България, са само опит от страна на държавата за подпомагане на някоя закъсала фирма.

Особено рекламите по българските телевизии. Те звучат като "Купувайте ток от НЕК", смята обаче Огнян Донев, председател на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България и мажоритарен собственик на "Софарма". Според него бизнесът може да помогне за подобряването на репутацията на страната чрез продуктите, които изнася, и чрез "доброто корпоративно управление, което и е социално отговорно".

"Популяризирането на отделни сектори е различно от изграждането на цялостен имидж на една страна и то не трябва да е работа на правителството, а на бизнеса. Добрият имидж на туризма например може да помогне за подобряването на репутацията на страната, защото така хората научават повече и подобряват мнението си за нея", коментира Анхолт. Той посъветва правителството да не харчи парите на данъкоплатците, за да дава информация за България, защото такава може да се намери лесно в интернет.

"Опитайте се да накарате хората да се интересуват от тази информация", каза Анхолт. Добави, че според него проблемът на страната може да е липсата на самочувствие, но успокои, че знае само три страни, пред които тази пречка не стои - САЩ, Швеция и Казахстан. "Ако успеете да изградите международна репутация на България, това ще повиши и самочувствието на българите", смята консултантът.

Три важни фактора за имиджа на една страна според Анхолт

Образование, защото хората пътуват повече и все повече учат в чужбина. Страни, които имат добро образование, привличат интереса на хората и това подобрява имиджа им.

Технологиите, защото те означават, че държавата е модерна. Ако една страна не е технологична, трябва да се настани в нишата на туризма или културата.

Околната среда, защото хората все повече се интересуват от опазването на планетата. Те не харесват страни, които не защитават околната среда. Ако България не прави нищо по въпроса, това пречи на одобрението от останалите хора по света, създавате бариера пред одобрението.