Оставаме без БДЖ?

Архив Пловдив

12-10-2011, 13:44

Автор:

plovdiv.utre.bg

Всичко от Автора

Причината - заемите, с които са закупени влаковете, не се погасяват и банката кредитор е започнала процедура по продажбата им

 

Състоянието на "Български държавни железници" (БДЖ) продължава да се влошава, а рисковете пред дейността им се увеличават, твърди „Дневник”. Дружеството ще загуби 25 електрически мотриси "Сименс Дезиро", които са половината от най-новите му влакове.

Причината - заемите, с които са закупени , не се погасяват и банката кредитор е започнала процедура по продажбата им, тъй като машините са залог по тях. Загубата им ще доведе до разреждане и промяна на разписанията по едни от най-натоварените крайградски жп маршрути. Това ще затрудни още повече и една от основните задачи на новото ръководство на железниците - да увеличи приходите. Което пък е условие компанията да получи мостово финансиране от държавата преди големия заем от 480 млн. лв. от Световната банка.

Електрическите влакове "Сименс Дезиро" бяха купени през 2005 г. със заем за 156.5 млн. евро от германската банка KfW и са залог по него заедно с хале във Варна и четири почивни бази. БДЖ не може да направи нищо, за да запази влаковете, тъй като за да се случи това, трябва да се платят просрочените вноски по кредита към KfW, а при сегашното финансово състояние на компанията това било невъзможно. БДЖ не плаща и другите си заеми - по два от тях са заложени 8250 товарни вагона от общо около 11 хил., с които компанията разполага. Евентуалното им вземане от страна на банките на практика ще доведе до спирането на товарните превози, които от миналата седмица са в процедура по приватизация. Като залог по банков кредит са ипотекирани и 25 дизелови мотрисни влака, както и 13 локомотива.