Информацията за ражданията става достъпна в интернет

Архив Пловдив

07-11-2011, 13:11

Автор:

ПловдивУтре

Всичко от Автора

От 1 януари всяка болница в страната ще бъде длъжна да съобщава за ражданията

От 1 януари всяка болница в страната ще бъде длъжна да съобщава за ражданията, които са извършени в нея, съобщиха от пресцентъра на Министерството на здравеопазването. Информацията ще се подава в електронния регистър на МЗ.

Това ще даде възможност да се повиши контрола над лечебните заведения и да се осигури максимална сигурност и качество за пациентите в тях. Също така ще помогне за вземането на своевременни управленски решения. Данните за ражданията ще се подават от всяка болница с АГ- отделение до 24 часа от извършването им. Вписването ще се осъществява от оторизиран специалист, който ще носи персонална отговорност за достоверността на данните и ще влиза в системата с електронен подпис. В регистъра ще се подава информация за мястото, датата и часа на раждането, данни за майката и за детето – пол, килограми, състояние, ръст, както и как е протекло самото раждане. Също така ще се вписва кой лекар е водил раждането, дали бременността е ин витро и дали майката се отказва от детето си.

Регистърът ще се намира в изчислителния център на МЗ в НМКЦ и ще се поддържа от отдел "Електронно здравеопазване". Изграждането му струва 28000 лв. Достъп до пълната информация в регистъра ще има МЗ, а всеки човек ще може да вижда в реално време колко деца са се родили в отделните области на страната. Регистърът на ражданията е вторият електронен регистър, който създава МЗ през тази година – първият беше на инвазивната кардиология. Дейността на ведомството в тази посока ще продължи и занапред. Със средства по ОП "Развитие на човешките ресурси" ще се финансира изграждането на следните електронни услуги Интегрирана електронна здравна система. МЗ получи 9.7 млн. лв. за изграждането на интегрирана информационна система в здравеопазването. Средствата се предоставят от ЕСФ по схема "Национална здравно - информационна система" на ОП "Развитие на човешките ресурси", а срокът за реализирането на проекта е 27 месеца. С изграждането на информационната система МЗ има за цел да подобри ефективността и управлението на здравеопазването, а оттам и качеството на предлаганите медицински услуги. Интегрираната информационна система ще дава възможност за по-добър контрол на процесите в здравеопазването чрез обмен на информация в реално време. Чрез нея ще се събират данни за оказаните здравни услуги в страната, броя преминали пациенти, разходите за диагностика и лечение, извършваните скринингови програми. По този начин всеки един медицински преглед или операция ще бъдат отчитани в момента на извършването им. Част от нея е изграждането на електронна рецепта, електронно досие на пациента, което ще залегне и в основата на електронната здравна карта. Освен това електронната система ще свърже информационните системи на НЗОК, НЕЛК, НАП и др. По време на проекта да ползват системата ще бъдат обучени и 1000 здравни служители и 7000 доставчици на здравни услуги.

Проектът за регистър на ТЕЛК и НЕЛК ще струва 798 хил. лв. и трябва да е готов до края на 2012 г. В него е предвидено да се обучат и включат 360 лекари и 250 немедицински лица от системата на медицинската експертиза. Проектът има за цел да свърже чрез единна система всички структури на ТЕЛК, НЕЛК и РКМЕ. По този начин те ще могат да обменят данни по електронен път и по-бързо да се извършва освидетелстването на хората, както и да се засили контрола над тази дейност. Електронната система предвижда да има връзка и с други заинтересовани институции като НОИ, НЗОК, МТСП и др.