Стачката на железничарите продължава

Архив Пловдив

24-11-2011, 16:43

Автор:

Иван Иванов

Всичко от Автора

Ръководството на НКЖИ разполага с 563 заявки за стачкуване, при положение, че в компанията работят общо около 13 000 служители на НКЖИ. Само 61 от тези 563 души са свързани с прякото движение на влаковете или около 4 %.

Стачката в железницата продължава и утре, съобщи Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите към КНСБ. Днешният първи ден на стачката мина по-добре от очакваното – след такъв натиск и локаут, беше категоричен Бунев.
Общо 59 от 130 влака спряха в следствие на протестите в железницата. Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Работниците на голяма част от тези 59 композиции не подкрепят стачката и са били принудени да спрат, тъй като не работят обслужващите курса по трасето. Въпреки това равносметката е, че под 50% от влаковете стоят на гари или не са тръгнали. От тях 29 са по вина на превозните бригади и 30 по вина на Ръководител движение.

Данните на синдикатите обаче се разминават от цифрите на министерството.
КНСБ твърди, че от 123 влака, които е трябвало да тръгнат по разписание сутринта, 110 са спрели.
Ръководството на НКЖИ разполага с 563 заявки за стачкуване, при положение, че в компанията работят общо около 13 000 служители на НКЖИ. Само 61 от тези 563 души са свързани с прякото движение на влаковете или около 4 %. В БДЖ заявките за стачкуване са 350, което е около 2.5 % от общия брой на персонала. Почти всички влакове от Товарни превози се движат, стачката е предимно при Пътнически превози.

Четири международни композиции също са спрени от движение и въпреки призивите, синдикатите отказаха да ги пропуснат. Влакът от Белград за София престоява на гара Волуяк, а от Москва за София – на гара Роман. Композицията от Истанбул за София е спряна в Пловдив, а тази от Истанбул за Букурещ престоява в Стара Загора. На обяд от Централна гара в столицата не е заминал и влакът от София за Белград с вагон за Виена. Почти всички влакове от Товарни превози се движат, стачката е предимно при Пътнически превози.
Един влак спря днес точно в 8 часа на гара Тулово. Тя е важна разпределителна гара на задбалканските и презбалканските железопътни линии. В него имаше един единствен пътник.

Изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев успокои, че стачкуващите служители няма да бъдат уволнени. За да бъдат уволнени, трябвало да се докаже, че стачката е незаконна. Недев заяви, че ръководството на БДЖ още няма позиция по въпроса – дали ще подава иск за обявяване на стачните действия за незаконни.
И все пак, Йордан Недев се обяви категорично „за“ реформата и съкращаването на две хиляди работници. Ние не съкращаваме хора, защото това ни е хоби и много обичаме да го правим. Правим го, защото имаме нужда, това заяви изпълнителният директор на БДЖ. Той допусна и възможността БДЖ да стане второто „Кремковци“ , но въпреки това бе оптимист, че в България все пак ще има железници.

До стачката се стигна, след като ръководството на БДЖ обяви намеренията си за съкращаване на над 2000 души от дружеството и спирането на 150 влака от движение, като част от реформата в железниците. Паралелно с провеждането й ще продължат преговорите между мениджмънта и синдикатите, след като и вчера не се стигна до сближаване на позициите. Синдикатите твърдят, че стачката е законна, и е следствие от неизпълненото споразумение между двете страни, подписано през март тази година.
Варианти
Правителството обмисля какво да направи за железопътните линии, които ако бъдат затворени, хората няма да имат никакъв друг транспорт. Те или няма да бъдат затваряни или ще се осигури автомобилен транспорт.
"Не можем да оставим без транспорт населението, но е много по-добре да пратиш една маршрутка за пет души, отколкото за същите пет души да поддържаш една жп-линия с влакове и персонал", каза пред журналисти Димитър Савов, директор на дирекция "Национална транспортна политика" в транспортно министерство, с уговорката, че не изразява политическо, а експертно мнение.
Той подчерта, че правителството е твърдо в намеренията си да осъществи реформите в железниците.


В Пловдив
На Централна гара имаше 5 спрени влака и до 16 часа останаха на място, бяха протестиращи железничари. Това са влаковете до Пещера, Панагюрище и Димитровград, Дияна експрес и международният влак "Истанбул - Белград". В последния има 18 пътника, като 8 от тях пътуват за София и 10 - за Белград. Десетки железничари и граждани протестираха от сутринта на Централна гара.
Шефът на регионалния жп-синдикат Любомир Милков обяви, че стачката е законна, защото под стачната декларация са се подписали около 70% от пловдивските железничари.