Избрани Новини
Няма мир в Катуница! Подпукаха и РДНСК за надлез
"Ще си търсим правата в Страсбург", категорични са катунчани.
Страстите в село Катуница след размириците от 23 септември покрай смъртта на двамата младежи - край нямат. Няма спор, че сред местните се разбуди гражданското, общественото и чувството за преследване на правдивост до край. До този извод стигнахме вчера, когато катунчани като един се събраха за да защитят и най-вече отстоят правата си, но по друг повод. Вчера в късния следобед проверката на Регионалната дирекция за национален и строителен надзор (РДНСК – Южен централен район ) на автомобилния надлез в Катуница, сплоти отново жителите на селото.
Сдружение „За спасение и възраждане на Катуница“ алармира няколко институции за нередностите по изграждането на надлеза, включително и за незаконното му строителство. Съоръжението е възложено от Национална компания „Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) по проекта за вискокоскоростната ЖП линия Пловдив – Свиленград и разделя селото на две. Надлезът е и единствената връзка на селищата в община Садово с Пловдив.
От РДНСК – Пловдив набързо обясниха, че според документите проектът е законен, както и разрешенията за строеж. След като били одобрени, значи всичко било наред. „Е, по целесъобразност може надлезът да не отговаря на това, което вие искате, но по нормите и правилата за строеж проектът е безупречен. Ние повече не може да направим. Търсете отговорност от този, който е одобрил осъществяването му, не от нас“, лаконични бяха пловдивските „надзорници“. На въпрос защо са дошли до Катуница след като не могат да задвижат решаване на проблема или да дадат съвет, те отговориха с едно изречение: „Защото ни наредиха от София“. Проект на надлеза в община Садово липсва, нито има такъв в кметството в Катуница. Интересно е как РДНСК – Пловдив претендира, че нарушения не са открити, без експертите да са видели с очите си дали има разминаване в изпълнението по реалния документ. Представителите на РДНСК бяха инженер Юлиян Попов, юристът Петър Иванов и една госпожа, която се опита да забрани на „Пловдив Утре“ да отрази проверката. Тя отказа да се представи и дори изказа мнение, че членовете на сдружението не са поканени по време на контрола и тяхното присъствие никак не е наложително, нито желано. Вместо да дадат съвет на присъстащите към кого да се обърнат, чиновниците от РДНСК се опитаха да ги отпратят. Но от сдружението се бяха подготвили подобаващо. За да демоснстрират на експертите нецелесъобразността на надлеза те бяха ангажирали комбайн, трактор с ремарке, кон с каруца, майки с колички и велосипед. Поканиха „надзорниците“ да се повозят на каруцата по надлеза. „Като дойдат да режат лентите и да откриват съоръжението, тогава ги карайте да се качват“, отсече анонимната госпожа. „Изгоря една цяла къща, защото пожарната не успя да мине – пред нея се движеше комбайн. Разминаването на такива машини на надлеза е невъзможно, прекалено тесен е“, обясни на проверяващите кметът Красимир Юроков. „Бездушие, безочие има от страна на българските институции спрямо проблема. Чакат вероятно да има смъртен случай от големия наклон на надлеза“, коментира председателят на неправителствената организация Георги Толев, инициатор на жалбите. Припомняме, че жителите на Катуница от години водят битки с нередностите, допуснати от НКЖИ. Неколкократно сигнализираха, че съоръжението се строеше тромаво, тясно е, изключително стръмно, тротоари за пешеходци няма. Надлезът е пуснат в експлоатация в края на август тази година без да има разрешение от общината. Тъй като е изграден от насип на места няколко пъти пропада.
Може би защото е от пръст, а не от твърди инертни материали. В същото време не е решено как ще пресичат ЖП-линията сескостопанските машини – трактори, комбайни, каруци, животни. В настоящия му вид надлезът е опасен. Двата подлеза са единствения начин хората от единия край на селото да стигнат до другия без кола. Те обаче не са снабдени с асансьор, а релсите за детски колички и за инвалиди са толкова стръмни, че не могат да се ползват. Козирки липсват и ако завали сняг, минаването ще е мисия невъзможна. През 2007 проектът на съоръжението от надлез с пилони изведнъж се променя в такова с насип. Никой не обяснява защо и как.
Още същата година, живеещите в непосредтсвена близост до надлеза Димитрия и Димитър Парпарови забелязват неочакваната промяна и подават възражение до кмета на община Садово. Те сигнализират и за неправомерното навлизане на фирмата изпълнител „Терна“ АД в техния двор, без да има отчужден терен от него. „Искали сме да ни бъде представен идейния проект на надлеза, както и работния - разбит по обекти, за да проследим хронологично как са вървели нещата. До сега години наред възложителят така и не ни предостави такъв. НКЖИ бягат от отговорност“, обясни Толев. Новите надлези по цялата ЖП линия от Катуница до Поповица поддават и изобилстват от неудобства за жителите. Хилядите потърпевши в цялата община Садово се чудят как може толкова стратегически проект като високоскоростната ЖП линия и съоръженията към него да е изпълнен толкова неправилно и евтино. „Като съдим по резултата проектът е европейски, но побългарен за сметка на крадене на милиони. Пред европейската програма е представено едно, а реално е изпълнено друго.
Държавните институции не са си били на мястото, контролът верятно е купен. НКЖИ е параванът, който отбива нашите удари и желания, но за да действат те, трябва да имат разрешението на българските министерства“, споделиха жителите на Катуница. Жалбите на сдружение „За спасение и възраждане на Катуница“ са пратени до Министерството на транспорта, НКЖИ, Министерството на благоустройството и регионалното развитие, ДНСК, областния управител на Пловдив и до община Садово. „След като нашите институции ни смятат за безгласна буква, ако трябва ще стигнем до Страсбург преди някой от нас да е пострадал фатално“, заключиха катунчани, които вече доказаха, че в трудни времена знаят как да се обединяват и да действат като един.