Св. цар Петър – арменският трилър

Архив Пловдив

30-01-2012, 08:00

Автор:

Емил Милев, Пловдив Утре

Всичко от Автора

По негово време, поне официално, има траен мир, признат е за “василевс” от Византия, а българската църква получава статут на “патриаршия”. Бил изключително набожен и уравновесен държавник...  А дали е така?

Днес православната църква чества паметта на на канонизирания от нея за светец цар Петър /927-967 г./ По негово време, поне официално, има траен мир, признат е за “василевс” от Византия, а българската църква получава статут на “патриаршия”. Бил изключително набожен и уравновесен държавник...  А дали е така? Както казват още древните мъдреци – зависи от гледната точка.
 
Великият ни цар Симеон има четирима синове. От първия му брак с куманката Кубера се раждат Михаил и Йоан. Втората му царица, византийската арменка Мириам, го дарява с Петър и Вениамин /Боян/. Незнайно по какви причини малко преди смъртта си Симеон определя за свой наследник малолетния Петър за сметка на първородния, който е кръстен неслучайно на дядо си Борис І –Михаил. На всичкото отгоре на младото царче е назначен за регент симеоновият шурей арменеца Кеворк Сурсупал /Сурсовул/.

Когато възмъжава Петър е оженен за имераторската внучка Мария, която в името на мира приема името Ирина. Тя също е арменка, защото дядо й, императорът Роман І Лакапин е от същия произход. Човекът просто е решил да подчини българите по свой си начин. И макар временно, успява. На набожния и безволев Петър се отпускат имперски субсидии да се залисва с градежи на църкви и манастири. През това време жена му възцарява византийския стайлинг в двора, а “сивият кардинал” Сурсовул върти държавните дела.

Е, сред болярите има и мрънкачи-националисти, които се обличат по български и подкокоросват царските братя да си търсят правата. Първи вдига бунт наследникът по право Михаил и дори успява да се укрепи в македонските земи, но “внезапно почива”. За Йоан/Иван/ има две версии – едната, е че от затвора го заточват с арменска булка нейде из Анадола, а втората, че някак си успял да се откопчи и се превърнал във великия пустинник св. Иван Рилски.

През това време царицата Ирина хвърлила око на на най-малкия брат Боян, но пък той я отхвърлил, защото си имал по-сериозно занимание – основаната от него ерес – богомилството. Дали е само женско отмъщение е спекулация, но е факт, че най-грозния верски холокост почва по нашите земи с кладите за несъгласните с имперското християнство. Историята приключва със смъртта на модератора й Роман Лакапин. Не приключва обаче арменският трилър в балканските царски династии – в следващия епизод синът на арменката Хрипсиме Самуил ще воюва деситилетия със своя сънародник Василий, наречен Българоубиец.