И зоомагазините в криза: продават само хамстери за 5 лв. парчето

Архив Бургас

04-03-2012, 22:17

Снимка:

Славея Стоянова

Автор:

Славея Стоянова

Всичко от Автора

Кучета и котки почти  не се търсят, търговците оцеляват от продажбата на храна и аксесоари

Рязък спад в търсенето на домашни любимци отчитат местните зоомагазини през последните шест месеца, показа репортерска проверка на БургасУтре.

Клетките и помещенията, които до скоро караха малки и големи да поспрат и да се порадват на пухкавелковците, сега пустеят.  Заради стагнацията търговците не смеят да зареждат, защото не знаят дали ще се намерят купувачи.

„От половин година няма никакво търсене. Последно продавахме едно котенце, но то порасна в магазина докато му намерим стопанин” , разказва продавачка в зоомагазин.

Над 70% от домашните любимци по правило се купуват по настояване на децата в семейството, обясняват търговците. Кучета и котки обаче вече изобщо не се търсят.

Причината – най-добрият приятел на човека, особено ако е от по-едра порода, изисква повече грижи и пари за храна и поддръжка.

Фаворитите при кучетата миналата година бяха померани, чихуахуа, мопс. Сега вече такива не търси почти никой, заради голямата сума, която собствениците трябва да отделят всеки месец  за фризьор, ветеринар, ваксини, казват продавачи в зоомагазини.

Породистите котета струват между 250 и 400 лв. При кученцата вървежни са пинчерите, чиято цена е между 150 и 200лв. Толкова са и ротвайлерите. Сладката муцунка на кинг чарлз шпаньол обаче ще ви струва поне двойно повече. На места той достига и до 500 лв.

Любимите на всяка мацка йоркширски териери пък са по 700-800 лв.

„За града по-предпочитани са малките породи – пинчери и шпаньоли”, обяснява Милен  Цанев, който от над 10 години е в бранша. Според него въпреки кризата има хора, които се решават на домашен любимец.

Напоследък родителите най-често удовлетворяват детските молби за домашен любимец с гризач или друго по-евтино и по-малко животинче.

Хит са хамстери и морски свинчета. Цената им започва от 4-5 лв. на бройка, а разходите за храна и поддръжка са минимални. Розетките вървят по 20 лв. По-скъпа е чинчилата – 100-120 лв. Това е и причината рядко да се намира в наличност по магазините.

Стопаните се навивали да си вземат гризач заради по-лесното отглеждане – голяма част от времето той е затворен в аквариум, няма нужда от специално внимание и разходки, не е необходимо да се купуват и допълнителни екстри като каишки, дрехи, четки и шампоани.

Декоративните зайчета също са предпочитани от родителите, за да зарадват децата си. В случай, че се спрете на такова животно семейният бюджет ще олекне с 20-25 лв.

И рибките се радват на внимание в условия на криза. За да им осигурите  отлични условия на  живот ще трябва да заделите сериозна сума за аквариум, система за пречистване на водата, декоративни елементи по дъното.  Само за 20-литров малък аквариум ще трябва да приготвите стотачка.  За по-евтините рибки обаче инвестицията е нищожна. Гупите например вървят по 1,20 лв. за бройка.

Сериозен удар по търговията в зоомагазините нанася и развиващата се напоследък онлайн продажба на животни.

Вместо да дават животните в магазин, собствениците на ново поколение все по-често търсели  алтернативни варианти да продават директно малките. По този начин те си осигуряват много по- голям шанс бързо да намерят нов стопанин на кученцето или котенцето, тък като често купувачите може да са и от другия край на страната и животното да бъде доставено с куриер.

Търсещите пък могат лесно от домашния компютър да намерят любимеца си вместо да обикалят от магазин на магазин. Освен това по обявите в нета бъдещият стопанин вижда малките животинки близо до майка им, в домашна обстановка, а не в често отблъскващите, мръсни и тесни магазинни клетки.

Затова голяма част от зоомагазините вече са се отказали от директната продажба.  Някои работят само по предварителна заявка. Това означава, че ако клиент прояви интерес към определена порода, тогава за него се търси животно от развъдниците.

Храната и аксесоарите за домашни любимци са единствените незасегнати от кризата. От тях са и основните доходи на зоомагазините. „Все пак, който си е взел животно, трябва да отделя средства и да се грижи за него, добре, че това поне се купува, иначе ще съвсем ще останем без клиенти”, обясняват търговците.