25 милиона са луди по българска игра

Архив Бургас

31-03-2012, 09:40

Автор:

в.Стандарт

Всичко от Автора

 На 17 години Христо Танчев е първият създал браузър игра в България. На 25 години вече управлява 130 човека в собствената си компания XS Software, специализираща в разработването и разпространението на онлайн компютърни игри.

Цъкането на компютърни игри, когато е в умерено количество, всъщност се оказва доста градивно занимание.

Развива бизнес уменията и креативността. Ставаш истински стратег не само виртуално, но и на практика. Геймър да си в наши дни! 

Или поне да си бил преди 6-7 години, когато за пръв път се заговори за Христо Тенчев. На 17 години той е първият създал браузър игра в България. На 25 години вече управлява 130 човека в собствената си компания XS Software, специализираща в разработването и разпространението на онлайн компютърни игри. Компанията му може да се похвали с изключителни резултати, най-вече благодарение на играта Хановете (Khan Wars). Това е средновековна стратегия, която му отваря вратите и към международните пазари. 

В сегашния момент нещата около Христо стоят така: 5 оригинални, успешно разработени игри; 25 милиона регистрирани играчи; 2 милиона активно играещи в 80 държави на 35 езика. Освен всичко има над 500 медийни партньори, като Fashion Tv, MTV, RTL, ProSieben, Нова Тв, Планета. А приходите за миналата година възлизат на 8 милиона паунда. Всичко се случва стремглаво, но не и случайно, защото Христо полага много усилия и страст от ученическите си години до днес, за да може да превърне хобито си в печеливша професия.

А на въпроса дали на 25-годишния шеф му остава време да цъка: "Да, винаги, иначе няма как да създаваш добри продукти". Но все пак обича и да спортува, последната му зарибявка са моторите.

Началото 

Всичко започва още в училище, когато целият клас на Христо е зарибен по компютърни игри. Увлечението му го води дотам, че става професионален играч, а "това определено ти отнема време", спомня си той. Тогава няма браузер игри в България. Той и съучениците му играят немски такива. Един ден се стига да предизвикателството той сам да напише първата подобна игра. Въпреки че учи в езикова гимназия в свободното си време "тайно" програмира. Резултатът е на лице след 2 седмици. Името му е Булфлийт и е стратегия за флот. Много бързо творението му се разпростряло сред 5-6 хиляди човека у нас. А идеята да превърне страстта си в бизнес идва когато пуска и модел за плащане на играта. 

Точна тази стъпка е нужна, за да осигури достатъчно добри сървъри за поддържането на Булфлийт. В този първи проект се събира голяма част от сегашния му екип приятели, с които се борят да са на върха през годините. След това Христо решава да придобие нужната квалификация и завършва Технически университет София, със специалност компютърни системи.

Ханска експанзия в чужбина

Истинският успех идва с играта "Хановете", която е била замисляна още в часовете по история. Стратегия, която не е както обикновено в Космоса, а в Средновековието. Рицари се бият в името на правдата в онлайн кралството си. Избираш една от 11-те уникални нации. Използваш въображението и остроумието си в реално време. Прилагаш и измисляш сложни стратегии и тренираш 16 бойни и обсадни единици, 11 специални единици, развиваш сгради, 13 умения и още много опции. "Дано успехът е на твоя страна - ще ти трябва в битките с хилядите играчи от цял свят", съветват създателите. Тук работата в създаването на играта вече е екипна. Разработена е от около 4 човека. Първоначално е преведена на полски и немски, а днес се разцъква на над 35 езика. 

Girls Power!

Въпреки че Хановете се играе не само от мъже, от XS Software решават да зарадват и дамите. Това е част от стратегията им да разработват максимално различни жанрове игри. Така създават Лейди Попюлар. И за чудо и приказ, се оказва, че играта за нежната половинка има повече активни играчи от Хановете. На ден има около 300 хиляди любители на модата. Доста успешен проект, като се има предвид, че дори са ексклузивен партньор на гиганта Fashion Tv, по която текат реклами на българската компания.

София VS Провинция

Дрязгата между столицата и всички придошли от различните краища на България е безспорен факт, който е използван и в най-новата хитова игра Sofia Wars. "В Sofia Wars ще се сблъскате с една виртуална София с много от познатите до болка столични локации: улички, метро, нощен клуб, затворен заради дългове завод, НДК, Александър Невски. 

Играчите ще се срещнат и със знаменити персонажи от българската действителност и ще участват в битките за софийските улици. Историята на играта започва, като героят напуска родния си дом и тръгва по своя път. Но една прищявка на съдбата променя живота му и го въвлича в интересна поредица от събития", гласи началното инфо за играта. Всъщност, докато са разработвали игрите, са придобили и доста маркетингови умение, които използват с пълна пара точно в Sofia Wars, която на ден се играе от над 100 хиляди. 

Coming Soon, геймъри!

Следващата идея на Христо и хората му е игра, която ще се развива в Космоса. Работят по нея вече над година и половина. Това може би ще бъде най-големият им проект, в който са вложили много. 3D гейм плей в самия браузер, отново първата по рода си в родината ни. Е как да не се възхитиш от ентусиазма и удоволствието, с което се правят компютърните игри.  

Бизнесът с игри

"В този бизнес е важен балансът на платения модел", изпитал го е Тенчев. Макар, че всички игри са безплатни, все пак посредством sms или кредитна карта може да си закупиш улеснителни и скъсяващи игровото време "ключове". Разбира се, ако се прекали с платената част, играта става неуспешна. Ако пък го нямаше това желателно заплащане, играта става нерентабилна и не може да се поддържа. Тук играчът преценява сам, ако му хареса достатъчно си плаща. 5% от всички геймъри плащат, а останалите 95% са необходимата маса, за да се разпространи по естествен начин компютърното творение. Благодарение само на тези 5% фирмата на Христо е на нивото, което е в момента и е заработила 8 милиона паунда за 2011-а.