Уплашиха ли се пловдивските художници от голата истина на Жабовски?

Архив Пловдив

11-04-2012, 15:57

Снимка:

Картината на Аркадиуш Жабовски "Съвременна България"

Автор:

Петя Коленцова

Всичко от Автора

Творците от Града на тепетата обвиняват колегата си Жабовски за стратег на скандалния пиар в изкуството, българо-полякът пък се кълне, че от 2010 г. не е продал нито една картина

Скандалите не подминават и изкуството в Пловдив. Поредна картина на поляка Аркадиуш Жабовски предизвика недоволството на колегите му от Дружество на пловдивските художници(ДПХ), които не допуснаха творбата му „Съвременна България“ да участва в изложбата „100 години южнобългарски художници“.

Жабовски се чуства принизен от това, че от дружеството дори не го удостояват с отговор, а колегите му отговарят, че българо-полякът е перфектен стратег на рекламата.

Според тях недопуксането на Жабовски е решение на управителния съвет на ДПХ и на журито. Колегите му твърдят, че картината не се вписва в цялостната концепция на експозицията. "Ако творбата участва, тя ще измести вниманието на публиката и медиите именно със скандалността си, а останалите платна и темата на изложбата ще останат на заден план. Не го принизяваме, той е преди всичко много интелигентна личност, но влиза в в конфликти с половината от художниците. Вие медиите му се връзвате на добре дирижираната лична пиар кампания“, отсече за ПловдивУтре Димитър Чонов, председател Дружество на пловдивските художници.

„Откакто правя скандалните творби от 2010 г. не съм продал нито една картина", отговаря на обвиненията българо-полякът. Според Чонов в творбата си Жабовски е илюстрирал политика и неща, които са актуални в България, но не отразяват реалността. Отсвирената картина представлява изправена гола жена със задраскано лице като маска.

Татоировката на задните части на изобразената дама удивително наподобява лицето на премиера. „Нарисувах я да покажа измъчения български народ. Не визирам конкретно Борисов, а събирателен образ на политиците на България, които унищожават нацията“, разказва Жабовски. Жената поглежда назад през лявото си рамо.

„Това говори за лявата ориентация на България. Разкъсаните цветове на трибагреника бяло, зелено, червено, символизират, че в момента няма държава. Младите и умните са извън родината, а зеленото, което символизира надеждата е извън жената – българите са изгубили надежда. Нашенецът е затиснат от финансовата ситуация в страната и няма реален живот“, описва концепцията инакомислещият творец.

Самозабравата, обхванала висшите духовници, е изобразена с обърнатия кръст, а несигурността към посоката, която е поела БПЦ с надписът „Кво вадис, Николай, папа?( Къде отиваш, Николай?) както е озаглавен едноименният роман на полския писател Хенрик Сенкевич. Жабовски е убеден, че у нас в момента тече процес на заличаване на православната ни църква и до голяма степен вина за това носи Николай Пловдивски. Мнението е споделено от редица интелектуалци и архитекти в Пловдив.

„Кракът на жената е хванат с мюсюлманска броеница. Държавата не живее сама за себе си, а за чужди сили. Богомолката пък символизира българските богомили, които са унищожени“, обясни авторът на скандалната творба, която сам счита за върха на творчеството си.

Не е случайно, че прозорецът в картината е скрит. „Не се дава възможност на добрите сили да участват в управлението на държавата. Образованието е тотално унищожено, защото не се позволява на българчетата да стават умни, за да бъдат по-лесно манипулирани. Потъпкано е и националното мислене. То се гради на мъдрост и знание, а не чрез официалното порно презентирано по националните телевизии – чалгата“, смята творецът.

Вибраторът пък изобразява, че натискът върху народа е толкова голям, че той е принизен до първичното. Според скандалния творец българската жена не намира подкрепа в силния пол. „Злото не се бори с добро или с търпение. Много малко български мъже излизат на протест. Трябва да се премахне робското мислене на българина“, апелира художникът. Преди големия празник Възкресение Христово вместо пожелание Жабовски поиска да отговори на въпроса защо другите страни са по-богати и щастливи.

„Когато бях във Виена нито едно заведение не рабореше на Великден. В държави, които претендират, че са християнски, а Бог вижда, че не го славаим и не отделяме време да отидем на църква, няма да видят нищо добро. Полша е една от най-богатите бивши социалистически страни именно защото почитат големите християнски празници. Това е и рецептата за България – вяра и почит на Създателя“, убеден е скандалният художник.

Всеки сам може да прецени до колко изобразените символи в отсвирената от пловдивските художници творба отговарят на действителността в родината.