Избрани Новини
Минахме на лизинг втора употреба
Ловки търговци купуват коли накуп, препродават ги по-скъпо
Все по-често се сключват нови договори за лизинг с иззети активи от хора, които не са могли да си плащат редовно вноските.
В момента необслужваните вземания по договори за лизинг са 21% от всички. От 2009 г. насам все повече хора започват да изпитват затруднения да си плащат вноските.
„В последните две години са били преструктурирани задълженията на над 60% от проблемните лизингови договори, обясни Димчо Станев, директор „Продажби клонова мрежа” в „Уникредит Лизинг”. Обикновено се отпускал 6-месечен гратисен период по главницата. Ако обаче и това не помогнело, активите се предлагали на вторичния пазар.
Хората могат да купят иззетите коли и машини директно или да ги вземат на лизинг. И в двата варианта обаче излиза по-изгодно, защото се взема предвид обезценката заради амортизацията на активите. Например ако е бил сключен договор за лизинг на автомобил, оценен на 100 000 лв., и след около две години той е иззет, цената му пада до 70-80 хил. лв.
Ако пък се сключва нов договор за лизинг върху актив, иззет заради непогасяване на задълженията, месечната вноска се изчислява вече при нови условия – намалената пазарна цена”, коментира Димчо Станев, директор „Продажби клонова мрежа” в компанията.
Имало дори случаи, при които търговци идвали и купували по няколко актива в пакет. Това били не само автомобили, но и всякакви машини и оборудване. След това реализирали печалба, като ги продавали на по-високи цени в чужбина, каза Станев. Той обясни още, че най-голямата такава сделка е била за 900 000 евро.
Над 1800 иззети активи са били продадени за времето между 2009 г. и 2011 г. Най-търсени са леките и товарните коли втора ръка. Слаб обаче бил интересът към строителната техника и производственото оборудване.
Междувременно стана ясно, че през 2011 г. лизинговият пазар постепенно е започнал да излиза от кризата. Миналата година той е отчел ръст от 35% спрямо предходната година, въпреки това остава доста под нивата от 2008 г. Хората масово сключват договори за финансов лизинг, при който в края на периода придобиват актива. Оперативният лизинг пък е едва 4% от целия пазар. При него ползвателят накрая връща стоката на собственика.
Отказват се от скъпи яхти и самолети
Намалява интересът към договори за финансов лизинг на яхти и самолети за сметка на инвестиции в проекти за възобновяеми енергийни източници. Това обясни Румен Иванчев, главен изпълнителен директор на „Уникредит Лизинг”. Обикновено компаниите търсели финансова помощ за купуването на земята или оборудването във връзка с изграждането на фотоволтаични или ветропаркове.
Предимно юридически лица вземат на лизинг яхти или самолети, поясниха още от компанията. Само 2 физически лица досега са вземали на лизинг яхти, а стойността им била няколко милиона евро.
Топ Новини