Само 14% от клиентите на Алма тур получили обезщетение

Архив Бургас

09-06-2012, 07:52

Снимка:

banker.bg

Автор:

в. Сега

Всичко от Автора

Изплащането на обезщетенията е ставало на принципа "първият печели", т. е. по дата и час на завеждане на документите. 

Само 14% от подалите документи до застрахователната компания "Армеец" са получили обезщетение за понесените щети от фалиралия туроператор "Алма тур".

Застрахователното покритие от 250 хил. лв. е стигнало за удовлетворяване на 65 преписки от общо 450 заявени, обясни за "Сега" изпълнителният директор на "Армеец" Румен Георгиев. Едно заявление е подавано от повече от един човек - най-често от групи и семейства.

Претенциите на клиентите са били общо за 1.258 млн. лв. Изплащането на обезщетенията е ставало на принципа "първият печели", т. е. по дата и час на завеждане на документите. Така клиентите на "Алма тур", които са подали иск веднага след обявяването на фалита - 20 септември т. г., имали най-голям шанс да си върнат парите, дадени за неосъществени екскурзии.

Според експерти от дирекция "Контрол на пазара" от КЗП клиенти, които не са успели да получат обезщетение от застрахователя, могат да си търсят правата чрез съда директно от управляващия фирмата. "Ние няма какво да направим, реално няма на кого да търсим отговорност", коментират от КЗП. 

След кризата с руските туристи, които "поживяха" на летище Бургас, през октомври икономическото министерство реши да повиши застрахователните прагове. В края на април беше решено горната граница да се увеличи на 1.4 млн. лв. Тази застраховка ще е за фирми с оборот над 3 млн. лв. на година. Досега най-високата стойност на застраховките беше 200 хил. лв.

Тези застраховки обаче важат само за български граждани, които пътуват в чужбина и няма да покриват разходите на чужди туристи, пристигнали на почивка у нас. Решението на проблема с обезщетенията при случай като този с "Алма тур" не са по-високите застрахователни прагове, а създаването на отделен Гаранционен фонд, смятат от Асоциацията на българските туроператори.