Избрани Новини
Пускат инвалиди на пиацата
Разликата между обикновения и физически ограничения водач е, че ако пътникът очаква шофьорът да вдигне куфарите или да извърши друга помощна услуга, ще се окаже, че тя не може да бъде изпълнена.
Условието обаче е возилата да са пригодени за таксита. Това е записано в промени в Закона за движение по пътищата, съобщи Стефан Павлов, шеф на отдел в дирекция "Пътни превозни средства и водачи" в Агенция „Автомобилна администрация”.
Водачите с физически увреждания по нищо няма да се отличават от колегите си по отношение на техническите изисквания за автомобила, в който превозват пътници, както и за лицензите за таксиметров превоз, които трябва да получат. Такава кола не може да бъде маркирана като такси, управлявано от инвалид, защото това е дискриминационно, обясниха юристи. Разликата между обикновения и физически ограничения водач е, че ако пътникът очаква шофьорът да вдигне куфарите или да извърши друга помощна услуга, ще се окаже, че тя не може да бъде изпълнена.
На този етап нямаме информация за наплив от хора с увреждания, които искат да бъдат таксиметрови водачи, защото самата работа е много тежка и изтощителна.
От друга страна, и наредбата е съвсем нова, обясняват от автомобилната администрация. Правозащитни организации обаче се пребориха за правото на хората с недъзи да извършват и тази дейност, ако се чувстват годни за нея, обясни Павлов.
Шефът на една от най-големите такси компании у нас Людмил Лазаров коментира, че браншът е наясно с новото разрешение, но зависи от политиката за назначение на водачи на всяка фирма дали в редиците й ще се влеят и хора с увреждания, които управляват специализирани автомобили.
Когато таксиметровата фирма е със собствени автомобили, които се наемат от нейните водачи, там човек с увреждания с личен автомобил не може да се включи, каза Лазаров. Най-вероятно е инвалидите да направят собствени транспортни фирми и еднолично да предлагат тази услуга, коментира шефът на такси компанията. Той допълни, че ограничената подвижност на тази група водачи може да ги постави в много повече рискови ситуации.
За тях също ще има достатъчно работа, защото в пиковите часове, в дните с лошо време, по празници, край транспортни центрове клиентите винаги са налице, но работата е изтощителна и за млади и здрави хора, коментира Людмил Лазаров.
Проверка на „Монитор” установи, че във Великобритания не само е прието инвалиди да бъдат таксиметрови водачи, но дори съществува справочник на такси компаниите за хора с увреждания, където те са подредени по рейтинг и положителни отзиви.
Ако отговарят на изискванията за зрение, слух и говор, този тип водачи се делят и според видоизменението в управлението на колата си: ръчна газ и спирачки; управление с джойстик; преконфигурирани или преместени крачни педали; инфрачервен датчик за управление светлините на колата; гласови команди за мигачи, аварийни светлини и клаксон.
Въвежда се и възможността колите да са в зелен цвят, ако са с електродвигатели, след като такива екотаксита вече обикалят улиците.
Топ Новини