Минахме на боза в кризата

Архив Бургас

23-06-2012, 08:29

Автор:

в. Монитор

Всичко от Автора

Лимонадата продължава да е сред най-популярните за българина напитки с пазарен дял 22% от консумацията на всички газирани, а на питиетата с други плодови аромати се падат също 22%.

Водата е шампион по консумация на напитки у нас, а тенденцията е да има ръст в края на годината, на второ място са газираните напитки,

съобщиха от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България. На двете групи се пада 82 на сто от цялото количество изпити у нас напитки без алкохол.

Лимонадата продължава да е сред най-популярните за българина напитки с пазарен дял 22% от консумацията на всички газирани, а на питиетата с други плодови аромати се падат също 22%. Традиционно висока се запазва консумацията и на коловите напитки –29 на сто, което е почти една трета. Все повече интересни са питиета, които са изработени на основата на български билки. Търсят се напитките с мурсалски чай и бял бъз.

Много интересна е ситуацията при натуралните сокове, сподели председателят на асоциацията Жана Величкова. В тази ниша според нея трябва да се работи по-активно, дори от асоциацията вече подготвят съвместни мероприятия с агенцията по безопасност на храните. Освен родното производство, на пазара има и доста голямо предлагане на вносни сокове.

Повече от 20% от соковете в магазините са направени извън нашата страна. Нашите производители имат силна конкуренцията не само при готовите сокове, но и ползват вносни суровини. За най-популярния вид в света – портокала, доставчици на суровини са Испания и Бразилия. Внасят се обаче концентрати и за другите видове плодови сокове.

Българският пазар е много по-различен от световния, най-търсени са соковете от кайсии и праскови, а не както е в останалите държави, където на първо място по потребление са соковете от портокали, следвани от ябълката. 33% от продаваните сокове в България са от кайсии и праскови. При нас тези два плода заемат трето и четвърто място. Въпреки трудностите има сериозен ръст на производството на 100 % натурални сокове. Една от най-големите пречки пред консумацията на натурални сокове е съмнението, че написаното на етикета не отговаря на истината. У нас има около 10 водещи производители на натурални сокове, а общо на пазара ни има продукция на 30 компании.

Друга тенденция сочи, че българинът пие малко спортни и енергийни напитки. След сериозния срив в този сектор през последните две години вече има тенденцията за покачване. С траен ръст на продажбите може да се похвалят и производителите и вносителите на студени чайове.

Бозата връща позициите си. Към 1990 г. е имало драстичен спад в консумацията на тази напитка, но по-късно започва да се увеличава отново производството и. Преди седем години производството на особената балканска напитка е било 800 000 литра, докато през миналата година сме изпили над 1,7 млн. литра. Заради стагнацията има ръст на разтворимите напитки, които са значително по-евтини от останалите.

В същото време обаче се оказва, че у нас обаче пием 4 пъти по-малко млечни продукти от европейците и 9 пъти по-малко топли напитки – чай и кафе.

Статистиката сочи, че 61% от употребяваните у нас напитки са безалкохолни, останалото се пада на бирите и алкохола.

От бутилиращата промишленост настояват да се промени законът за водите в частта концесиониране. В момента у нас водоползването за бутилиране става  чрез концесия. В Европа практиката е на разрешителен режим. От бранша обаче искат да се преразгледа каузата, според която независимо от потреблението на водата концесионерите са длъжни да заплатят 80 на сто от таксата. Данните  показват, че за миналата година са ползвани само 52% от предоставените на концесия количества вода, съобщи председателят на асоциацията Жана Величкова. Когато пазарът е силно свит, концесионирането в този вид не позволява на производителите да са гъвкави, аргументира се тя.

От бранша искат също така държавата да насърчи индустрията, която е изключена в момента от стимули по Закона за насърчаване на инвестиции. Освен това настояват браншът да бъде вписан в експортната стратегия на страната. Бутилирането на вода е индустрия с висока добавена стойност и този пазар ще се разраства в бъдеще в световен мащаб. Искаме да направим бутилирането на водата приоритет, казва Величкова. В момента според закона приоритет е само профилактиката и лечението с минерални води.