Екостоките навлизат плахо в магазините

Архив София

07-08-2012, 09:05

Автор:

СофияУтре

Всичко от Автора

Проблем е високата им цена

Биохраните плахо навлизат в търговските вериги у нас, показа проучване на международната природозащитна организация WWF. То е направено в десетте най-големи вериги супермаркети, от които българите купуват храни, пише "Труд"

Изследването е извършено чрез "тайни клиенти" на WWF, които са посетили по един магазин през май и юни 2012 г. и са попълнили анкетни карти с 53 въпроса въз основа на видяното. Отделно на супермаркетите са били изпратени анкетни карти с по 40 еднакви въпроса, по които да се измери доколко устойчиво се предлагат биохрани.

При проучването на отделните видове стока е установено, че само "Лидл" продава замразена и консервирана риба със сертификат за устойчиво рибовъдство MSC, гарантиращ биопроизхода.

При предлагането на органично прясно и кисело мляко, чийто пазарен избор по принцип е силно ограничен у нас, най-добре се е представила веригата "Фантастико", в която от 33 български млечни продукта четири са био. Следват "Билла", "Пикадили", "Карфур". Най-много яйца от свободно отглеждани кокошки се предлагат в "Метро", "Фантастико" и "Пикадили".

В "Метро" са открити най-голям брой хартиени продукти, сертифицирани по FSC за устойчиво производство.

Анализът на това дали веригите продават "зелени" плодове и зеленчуци отчита не толкова дали са произведени по органичен начин, а по-скоро дали се внасят от далечни страни предвид отражението на вредните емисии от транспорта върху околната среда.

Проучването установило, че най-далечната страна, от която има внос в България на продукт, който може да се отглежда и у нас, е Еквадор, от където идва лук. Най-много местна селскостопанска продукция се предлага в "Билла", "Карфур" и "Пикадили".

Критерий за екополитики на супермаркетите е и дали те предлагат продукти от рециклирана хартия (поне 50%) или от хартия, сертифицирана по FSC, т.е. от добре и екосъобразно поддържани гори. Тоалетната хартия и салфетките са продукти за еднократна употреба, няма как да се рециклират и затова е ключово те да се произвеждат по устойчив начин.

При тоалетните хартии в ЦБА, "Т-маркет", "Пени" и "Лидл" 10% от общия брой предлагани марки са произведени от рециклирана хартия.