Бизнесът иска инженери с чужди езици

Мисия Варна

02-07-2012, 15:59

Автор:

ВарнаУтре

Всичко от Автора

Кръгла маса „Развитието на инженерното образование и предизвикателствата пред науката и бизнеса в началото на XXI век”, организирана Техническия университет 

Инженери, които владеят перфектно поне английски, имат професионални компютърни умения и са готови да се учат и развиват непрекъснато.

Такива кадри търси бизнесът стана ясно по време на кръгла маса на тема „Развитието на инженерното образование и предизвикателствата пред науката и бизнеса в началото на XXI век”, организирана по случай 50-годишния юбилей на Техническия университет във Варна. Инженери, които знаят поне един чужд език, а най-добре 3, в това число руски,

„Не мога да си представя, че ще наема човек без английски поне. А най-добре – английски, немски и руски. Как да го пратя на преговори в Холандия – с преводачка ли? Какво да учат в университета ли? На първо място ги научете на труд. Идват при мен и само питат каква заплата ще получават. Те искат днес и веднага да карат мерцедеса. Кой ги учи така, не знам. Когато дойдат млади инженери при нас, ние отделяме 2-2,5 г. да ги учим. Плащам заплата, инвестирам в тях, година след това вече започвам да разчитам на тях. И тогава те започват да се оглеждат за работа в чужбина“. Това сподели инж. Кольо Колев, създател на Мауер локинг системс. Той призна, че започнал бизнеса си преди 20 г. благодарение на тесни връзки с преподавателите и изследователите на ТУ и лабораториите на ВУЗ-а.

Тежки демографски и финансови проблеми стоят пред висшето образование в България стана ясно на дискусията. През последните 10 г. е започнала масовизация на висшето образование (в различните европейски държави броят на студентите за този период е нараснал между 55 и 90% ), обясни ректорът на ТУ-Варна проф Овид Фархи.
Това доведе до нарастване на институциите, които се занимават с висше образование, както и до проблеми с качеството му.

В България броят на обхванатите във висше образование за последните 20 г. нараснал 2 пъти. Това довело до хаос в специалностите, тъй като липсва информация от какви специалисти има нужда бизнесът. Така допреди няколко години приоритет имаше юридическото образование, сега 25-30% от всички студенти учат икономика без да е ясно ще има ли работа за всички тях.

В ТУ-Варна заложили на оптимизацията на работата, за да им стигат парите. Така заплатите във ВУЗ-а са сред най-високите във висшето образование у нас. „Обяснявам на колеги в много други университети системата, с която ние успяхме да работим с по-малко хора, но да даваме по-високи заплати, но не всички са склонни на такива драстични мерки и затова продължават да имат финансови проблеми, докато ние се
справяме много добре с издръжката“, обясни ректорът.

За пореден път проф. Фархи разкритикува и абсурдите на въведената през тази година рейтингова система за университетите в България. Двата най-драстични примера са, че критериите отчитат единствено реализацията на младите хора в България, но не и на тези, които като ценни кадри са били наети зад граница като капитаните на ТУ, плаващи под чужд флаг, например. „Освен това системата оценява според броя места в общежития спрямо всички студенти във ВУЗ-а, така ние, които
имаме места в общежитията много повече от желаещите и нуждаещите се да живеят там, получаваме ниска оценка, защото много от студентите живеят по домовете си“, обясни той.