Поколението Y: Път за никъде? С удоволствие

Архив Пловдив

09-07-2012, 12:15

Снимка:

novini.bg

Автор:

Петя Паликрушева

Всичко от Автора

"А защо трябва да работя?”, “А защо трябва да получавам заплата?”, “А защо пък се налага да се обличам добре?”

Последните няколко седмици нямаше истински новини и дори ужасяващата еврокриза реши да се разположи удобно, като за лятна ваканция. Но родните ни специалисти по изучаване на общественото мнение и учените мъже с високи чела (в промеждутъците между прогнозите около предстоящите избори) откриха любопитна тенденция, пише "Forbes". Те информираха, че имаме ново поколение - поколение Y, което задава въпроси от вида на: “А защо трябва да работя?”, “А защо трябва да получавам заплата?”, “А защо пък се налага да се обличам добре?”, “А кой каза, че трябва да се возя на автомобил?”, “А кой пък каза, че въобще трябва да имам автомобил?”, “А защо въобще се налага да ходя където и да е?”

Младежите Y вече не смятат, че шофьорската книжка им дава възможност да се измъкнат от задушливите родителски прегръдки. Автомобилът за тях е остарял символ на престиж. Чувството им за собствено достойнство е с такива размери, а то непрекъснато се разраства, че се е раздуло до размери, които доста надвишават самата стойност на който и да е автомобил.

Поколението Y се държи настрана от всичко прозаично. Те никога няма да почувстват това вълнение, което изпита миналото поколение млади хора, когато за първи път бащите им даваха ключовете от колата и им заповядваха да се върнат не по-късно от 23 часа, а и да пазят чиста от каквито и да е петна тапицерията на автомобила.

“Тези малките са големи нищожества, - мърморят по-възрастните, - нима не разбират, че колата – това е свобода, възможност да пътуваш където си искаш, да общуваш с когото си искаш, да сваляш момичета, дори да правиш….юношески секс?!”

Днешните младежи имат всичко – въоръжени са с всякакви супер съвременни електронни машинарийки, гмурнали са се в социалните мрежи, чрез които бързо можеш да си намериш приятели, да споделяш мисли и впечатления с многобройни виртуалисти. Нима днешните младоци имат потребност от реално общуване в автомобил, от реално пътешествие с автомобил под открито небе?

Финансовите сделки, покупките, игрите, киното…заради всичко това трябва да влезеш в банката, в магазините, да се потрудиш на спортното игрище, а това е твърде скучно и е абсолютно ненужно. Поколението Y стои на прага на нова епоха от еволюцията на човечеството: те са децата, които опитаха от всичко, но не са тръгнали наникъде!

Защо трябва да се ходи на любовна среща, ако имаш смартфон?! Защо трябва да се натискаш в някакви си клубове? И когато се избавиш и от необходимостта да се срещнеш реално – лице в лице, да изпиташ смущение, тогава се завързват виртуални романи, бързо минавайки от един любовен етап към друг. Децата отпоколение Y много често в социалните мрежи пускат такива снимки, от които на родителите ще имнастръхнат косите. Подобен обмен на най-съкровеното и на най-личното се случва бързо и анонимно. И, за разлика от скъпото кафе, това не струва нито лев. Подобен обмен е и “безопасен” – няма никакви акробатически трикове на задната седалка на автомобила. Пък и когато трябва да се разделиш с някого, просто е нужно само да натиснеш копчето “изтрий” и…това е. Толкова е просто, нали?!

С развитието на електронните средства на интерактивно общуване и с повишаване равнището на надеждността и достоверността на виртуалния свят човек все по-рядко ще изпитва потребност от предвижване. Може би след 100 години предвижването ще бъде абсолютно безсмислено и излишно. Всички ние в близко бъдеще вероятно ще се превърнем в такива малоподвижни седящи същества –качествени и правдоподобни човешки холограми. Всеки в центъра на собствения си виртуален свят, като пълноправен господар. И тогава, в бъдещето, днешните BMW-та и Мерцедес-и ще бъдат толкова безсмислени, както наименованията на някогашните парни локомотиви, които никой вече не помни. Но всичко това ще се случи не веднага, а постепенно…Вероятно в далечното бъдеще няма да има хвалби от рода на: “Моята кола е по-мощна”, “Моята е по- издръжлива” и “Моята е по-скъпа”.

Тъжно, нали? Затова пък сега вече знаем какво са чувствали феновете на конете, когато автомобилите започнали голямата си гонка, и, изтласквайки всичко и всички, се превърнали в най-главното средство за предвижване.