Избрани Новини
В София заработи слънчева зарядна станция за електромобили
В България има около 70 електромобила, като повечето са преработени модели с традиционни двигатели, като този "Нисан Микра"
Инициатор на проекта е консорциум "Зелена енергия", а финансирането е осигурено от Програмата за малки проекти на глобалния екологичен фонд и ПРООН, пише "Дневник".
Станцията може да зарежда едновременно един електромобил и един скутер или велосипед. Енергията ще се ползва безплатно със специални карти, който могат да се вземат от фирмата, която е разработила и реализирала проекта "А1еко".
Зарядната екостанция за електрически превозни средства има няколко предимства пред подобните инсталации, черпещи ток от мрежата. Тя е автономна, като няма нужда от инфраструктура (трафопостове, мрежа), за да функционира. Освен това станцията произвежда зелена енергия и така ползващите ток от нея превозни средства са напълно "зелени", защото не се движат с произведена от фосилни енергоизточници енергия.
Зарядната екостанция има максимална дневна производителност от 23 киловатчаса, като за една година може да захрани 1440 електромобила и 3800 електрически скутера. При пробег от една дозареждане от 50 км се получава средно годишно намаляване на изхвърляния в атмосферата въглероден диоксид от 10.5 тона.
Цената на станцията, която е експериментална, е 60 000 лева. При масово производство тя може да намалее. Основната част от сумата отива за фотоволтаичните панели, модула за контрол на енергийните потоци и акумулаторния блок, които са вносни, сред най-добрите в света.
При положение че няма електромобили, които да консумират натрупаната от станцията електроенергия, тя ще се използва за нощното осветление на "Интер експо център". При поредица от облачни дни, когато производството на ток е по-ниско, има възможност енергия да се черпи от електропреносната мрежа.
От консорциум "Зелена енергия" смята, че София има нужда от пет-шест подобни зарядни станции. Като на подходящо място за тяхното изграждане се смятат входно-изходните магистрали, районите около буферните паркинги на метрото, централните жп и автогара, спортните зали и стадионите, моловете и хипермаркетите.
Според председателя на индустриален клъстър "Електромобили" Илия Левков в страната има около 1500 електрически превозни средства - основно скутери и велосипеди. Автомобилите на ток са около 50, като основната част от тях са конверсирани, тоест превърнати от модели с нормален двигател на такива, движещи се на електричество.
Слабата популярност на автомобилите на ток у нас се обяснява с високата им цена и липсата на данъчни и други стимули за тяхната покупка и експлоатация. В България се продават четири модела серийни електромобили - триото с обща база "Мицубиши i-MiEV", "Пежо Йон", "Ситроен С-Зеро", струващи около 69 000 лева с ДДС, и електромобилът с разширен обхват "Опел Ампера" с цена 84 000 лева. Компанията с най-богата гама електромобили - "Рено", официално обяви, че няма да ги предлага у нас, докато не бъдат приети стимули за тяхното закупуване и експлоатация.
Справка в българския локатор за зарядни станции за електромобили (bg.PlugSurfing.org) в София показва, че вече има четиринадесет точки, на които могат да се заредят подобни превозни средства.
Топ Новини