Започна реставрацията на Асеновата крепост (снимки)

Архив Пловдив

17-07-2012, 16:24

Автор:

Иван Иванов

Всичко от Автора

Превръщането на обекта в туристическа атракция ще струва над 3.2 млн.лв.

Реставрацията на Асеновата крепост над Асеновград започна официално днес с водосвет и първа копка на обекта.

В превръщането на крепостта в туристическа атракция ще бъдат инвестирани 3 231 995.82 лв. Проектът “Асеновград – свещената порта на Родопите” се финансира по Оперативна програма “Регионално развитие”.

Модерната и обновена визия на историческия комплекс ще привлича все повече посетители, каза кметът на Асеновград д-р Емил Караиванов.

Тържественият водосвет бе отслужен от архиерейския наместник свещеноиконом Йордан Георгиев. Ритуалът бе изгледан с интерес от група чуждестранни туристи, дошли да разгледат Асеновата крепост и близкия параклис “Св. Атанасий”.

Основната цел на проекта “Асеновград – свещената порта на Родопите” е свързана с превръщането на емблематичната за града Асенова крепост в конкурентоспособна туристическа атракция, каза ръководителят на проекта инж. Стоян Димитров.

Достъпът на туристи до комплекса по време на строителните дейности е забранен със заповед на кмета на община Асеновград д-р Емил Караиванов. Предвижда се работата да приключи за два месеца.

Проектът предвижда реставрация и консервация на Асеновата крепост, която е паметник на културата, както и подобряване инфраструктурата около нея, пише Асеновграднюз.ком. Това включва разширяване на вече съществуващия паркинг и изграждане на голям информационен център. Подстъпите към църквата и самата крепост ще останат в автентичен вид, като на по-опасните места ще се монтират стълби и парапети, но така, че да не променят сега съществуващата инфраструктура.

В криптата на църквата се предвижда да се оформи зала, която ще се използва като информационно-културен център. Предвидени са и дейности за подобряване на общото състояние на терена на крепостния комплекс “Асенова крепост”, които включват реконсервация на горните повърхности на крепостните градежи и консервационна запечатка на средновековните зидове.

Предвижда се още поставяне на осветление и географска информационна система. С цел едновременното запознаване на чуждестранните туристи с комплекса той ще бъде оборудван и с електронна многоезична тургайд система. Ще се изгради и система за видеонаблюдение, ще бъдат отпечатани голямо количество рекламни и маркетингови материали, ще се изработи и експонира средновековна бойна техника и редица други туристически атракции.

Това ще допринесе за съхраняване на културното историческо наследство, а оттам и до насърчаване частното предприемачество в областта на туризма; увеличаване на заетостта и доходите на населението на общината; повишаване квалификацията на заетите в отрасъла и повишаване качеството на туристическите услуги; привличане на нови инвестиции в общината; създаване на условия за алтернативни приходи за региона.

Реставрационно-консервационните работи и социализацията на криптата към крепостната църква “Св. Богородица Петричка", дейностите за подобряване на общото състояние на терена на крепостния комплекс “Асенова крепост”, развитието на съпътстваща туристическа инфраструктура и изграждането на допълваща дребномащабна техническа инфраструктура – най-вече обособяването и оборудването на информационно-приемен център в района на крепостта, ще спомогнат за създаването на специфичен за целевата територия туристически продукт с висока добавена стойност, посочи инж. Стоян Димитров. 

Крепостта се посещава от стотици гости на града, като през почивните дни посетителите достигат до 250 – 300 души дневно, а на някои празници и до няколко хиляди, отбелязва Асеновград.нет. Годишно в общината гостуват приблизително 150 хиляди души, повечето от които проявяват интерес към културно-историческото наследство на града. Интересна тенденция е, че последните години все по-често се забелязват и туристи, основно гърци и румънци, които посещават крепостта, но не остават в града. Недобрата инфраструктура – тесен път, липса на места за паркиране, недобре развития туристически информационен център, както и слабото промоциране и маркетиране както на обекта, така и на всички налични възможности, са едни от причините да не успяваме да задържим туристите задълго на местна територия. С изпълнението на обекта се очаква да се увеличи туристопотока с над 100% и това да доведе до нарастване на приходите в местната икономика – ресторантьори, хотелиери и редица други услуги, като се очаква както запълване на настоящия капацитет на легловата база, така и стимулиране на нови инвестиции в съответните отрасли, създаване на постоянна заетост и устойчиво развитие на туризма в региона.