Чистачите в Стария град били и екскурзоводи, и уредници

Архив Пловдив

30-07-2012, 17:04

Снимка:

ПловдивУтре

Автор:

Иван Иванов

Всичко от Автора

Заместник-кметът Стефан Стоянов пред ПловдивУтре за новия правилник на институт “Старинен Пловдив”

Г-н Стоянов, завърши ли започналата преди няколко месеца инвентаризация в резервата “Старинен Пловдив”?

Инвентаризацията в известна степен продължава, защото това е малко по-дълъг процес. Както знаете, имаше проблем със счетоводството и той все още се отстранява. Надявам се да приключим до нова година, защото работата е и много, и сериозна. Счетоводителите само с това се занимават. От общината изпратихме още двама и все още не може да се въведе ред в администрацията и счетоводството.

На предстоящата сесия на пловдивския парламент ще се обсъжда нова нормативна уредба за общински институт “Старинен Пловдив”. Какво е новото?

Общинските съветници трябва да одобрят нов правилник и нова нормативна база за института, които са съобразени с изискванията на Министерството на културата. Опитваме се да структурираме звеното. Това означава разделяне на работата по отдели, тъй като досега съществуваха само две направления – финансов отдел и всички останали. Чрез промените се определят ясно отговорностите на служителите, например какво трябва да правят хората от поддръжката, реставрационното ателие и т.н. Всеки трябва да е наясно какво прави, какви са задълженията и отговорностите му. Досега, честно казано, подходът в административното управление е бил малко общ – например, част от хората, които са се грижили за чистотата в Старинен Пловдив, са играли ролята и на уредници, и на екскурзоводи, което не е съвсем редно.

Другото ново нещо е, че разширяваме малко щата - трябват ни хора за Баня “Старинна”, Римския стадион и Античния театър, най-вече уредници. Най-вероятно ще направим и магазин в Римския стадион, така че и за там ще ни трябва човек.

Очаквам новата нормативна уредба на “Старинен Пловдив” да бъде гласувана.

Кога ще взимате нови хора?

Ако Общинският съвет приеме новия правилник тази седмица, до края на есента ще започнем да търсим още хора.

Този нов правилник по някакъв начин касае ли туристите?

Чисто организационно е важно да го направим. Това беше едно от нещата, по които работихме през последните 7 месеца. Получи се едно забавяне, но всичко трябваше да се консултира с Министерството на културата и да има официално становище от ведомството. Така че най-напред изчистихме всички подробности и забележки по новата административна структура.

Каква ще е съдбата на Баня “Старинна”?

Част от структурните промени в “Старинен Пловдив” засягат и Баня “Старинна”. Както казах, подготвяме разширяване на персонала. Предвиждаме там да има уредник, който да отговаря за Баня “Старинна” и да започнем да я пълним със събития. За един обект е важно да има отговорник. В най-скоро време ще се намесим доста активно. Основният проблем в банята в момента е, че има нужда от спешен ремонт на покрива. Чакам оценка от инженерите и евентуално да се опитаме да намерим средства. Покривът трябва да бъде оправен, защото тече сериозно. Има нужда и от външна изолация, за да няма влага в сградата. Мисля, че ако успеем да направим тези две неща тази и в началото на следващата година, ще можем да направим и една малко по-ясна визия за банята.

Пловдивчани я знаят като Център за модерно изкуство. Какво е вашето виждане за функциите й?

Никой не е поставил под въпрос съществуването на Баня “Старинна” в този й вид, като място за модерна култура и изкуство. Този формат ще се запази, Емил Миразчиев ще продължи да прави неговите форуми, които са прекрасни и много интересни, но ще търсим и още събития. Имаме възможност извън 3-те месеца, през които Миразчиев заема банята със своите инсталации, да правим още много събития. Там може да има дори концерти – основната зала е с много интересна акустика, визията е атрактивна.

А как гледате на идеята за Чаршия на занаятите в подлеза до Баня “Старинна”?

Идеята е интересна по принцип. Ако говорим за подлеза обаче, там все още няма ясно инвестиционно намерение било за чаршия, било за нещо друго. Занаятчиите се включват много активно в Празника на Стария град в началото на октомври. И тази година ще направят един своеобразен фестивал с мини чаршия за около една седмица. Отделно мислим с тях как да популяризираме тяхната работа и как да си бъдем взаимно полезни. Тепърва предстои те да решат накъде да тръгнат и да регламентираме малко по-ясно отношенията си.

Работи ли се по превръщането на Малката Базилика в Музей на мозайките?

Една от възможностите за Малката Базилика наистина е да се направи там Музей на мозайките. На едно от предишните заседания на Общинския съвет беше одобрено община Пловдив да се включи в проекта. Фондация “Америка за България”, която финансира обекта, има нужда от водещ партньор и Общински съвет реши това да бъде община Пловдив. Така че навлизаме в проекта тепърва. За радост, няма обжалване на това решение, то ще влезе в сила тези дни и започваме активно работа. Там има нужда първо да се завършат консервационните работи, част от експонирането и, разбира се, да решим какво да правим. Наистина, един от вариантите е да направим Музей на мозайките, още повече че там се откриха много хубави антични мозайки.

Самите мозайки реставрирани ли са вече?

Една част със сигурност са реставрирани.