500 милиона преобразяват Пловдив (снимки)

Архив Пловдив

04-09-2012, 16:46

Автор:

Диана Бикова

Всичко от Автора

2020 г.: Тунел под централна гара, хайтек парк на Гладно поле, разходки с лодки по Марица

Пловдив ще бъде преобразен до неузнаваемост, ако се реализират проектите по Интегрирания план за градско възстановяване и развитие. Като картина от далечното бъдеще изглеждат идеите за тунел под централна гара, високотехнологичен парк в кв. “Гладно поле”, разходки с лодки и по-големи плавателни средства по река Марица.

Футуристичните на пръв поглед днес предложения обаче трябва да се реализират до 2020 година. Тогава е крайният срок за завършване на отделните части в интегрирания план. В момента той е на етап определяне на отделните зони за въздействие. Те са три: социална, икономическа и за публична активност.

Най-хубавата зона – социалната, е “заключена” между северния бряг на река Марица (бул. “Марица север”); на запад са ул. “Иван Перпелиев”, пл. “Възраждане”, ул. Митрополит Панарет”, ул. “Цар Иван Шишман”, бул. “Шести септември”, бул. “Цар Борис ІІІ Обединител”, моста на река Марица към панаира; на юг – бул. “Княгиня Мария Луиза”; на изток – моста на р. Марица през остров “Адата”, бул. “Шести септември” и бул. “Източен”.

Проектът предвижда освен стандарните дейности за саниране на жилищните сгради, да се подобри жилищната среда – междублокови пространства, градинки, озеленяване, ремонт на улиците, осветление, обясни арх. Белин Моллов. Хаджи Хасан махала пък ще бъде облагородена. Остров “Адата”, който попада в Натура 2000, няма да се застроява, но ще бъде улеснен достъпа до него.

Модерен високотехнологичен парк ще бъде изграден в кв. “Гладно поле”, предвижда икономическата зона в проекта. Там ще има бизнес иновации и инкубатори, на чиято база ще се развива устойчива икономика. “Идеята е хайтек паркът да стане сърцето на бизнес в Пловдив, от този център да потече опита и знанието и да се разпространи към Северната индустриална зона”, подчерта арх. Моллов.

Теренът на “Гладно поле” е с площ около 600-650 декара и, след изграждането на високотехнологичния парк, оценката му би била между 150 и 200 милиона евро.

Зоната за публична активност минава през оста централна гара – център – Старинен Пловдив. Според заместник-кметът Димитър Кацарски бизнесът в града значително ще бъде улеснен, ако се “развърже” преминаването под гара.

Целта на трите зони е да се създаде безконфликтна връзка на естественото разделение на града, което му пречи за развитието, обясни председателят на Общинския съвет арх. Илко Николов. Когато са подготвяни предварителните материали за зониране, е станало известно, че през пловдивската централна гара преминават 2 милиона пътници годишно. Включването й в проекта ще преобрази тази неугледна и непривлекателна територия, смята арх. Николов.

Трите зони представляват около 10% от града, но включват територии с голяма концентрация на население. Това са ядра с прилежащи територии и на практика общата площ може да достигне 30 процента, обясни арх. Илко Николов.

Финансирането на зоните ще бъде по европейски програми, уточни зам.-кметът Кацарски. Предварително заложената сума е 500 милиона лева, но, според експертите, тя е силно занижена. Парите за изпълнението на проекта ще бъдат концентрирани само в конкретния район, но за облагородяване на свързаните с него територии могат да бъдат привлечени средства и от други програми, допълни Кацарски.

Материалите за Интегрирания план за градско възстановяване и развитие на Пловдив трябва да бъдат внесени в деловодството на местния парламент най-късно до 17.30 ч. в сряда. По този начин общинските съветници ще имат възможност неофициално да се запознаят с тях през четирите почивни дни. Идния понеделник предложението ще бъде включено в дневния ред на предстоящото на 13 септември заседание на Общинския съвет.

До 23 септември планът трябва да се внесе в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Срокът за изработване на конкретните проекти е 15 април 2013 г. Окончателният вариант на Интегрирания план трябва да е готов до 23 декември 2013 г. През 2020 г. всички проекти трябва да са изпълнени и Пловдив да има нов облик.