Избрани Новини
Градски транспорт застрашава живота на пловдивчани
Градският лидер на КТ "Подкрепа" Атанас Кръстев в интервю за ПловдивУтре
Г-н Кръстев, в последните седмици в Пловдив доста ескалира проблема с “Градски транспорт”. Каква е позицията на синдикат “Подкрепа”?
Този проблем го поставихме още преди няколко месеца, първо на общинската кръгла маса. Започнахме с неизплащането на заплати към работниците от страна на фирмата. В момента вече има заведени съдебни дела, за които се чака решение. След това ще се издадат изпълнителни листове, за да може хората да се ситуират като кредитори. Според мен самото предприятие е в несъстоятелност и единственият начин да гарантираме парите на тези хора, е по този начин.
Факт е, че елтранспортът в Пловдив ще бъде ликвидиран, както знаете, водят се преговори между кмета на града и представители на фирмата. Лично аз смятам, че общината задължително трябва да формира политика, с която да се създадат предпоставки или за нова фирма превозвач, или да се създаде собствено дружество, което да изпълнява функции на превозвач и по този начин да има възможността да кандидатства с проекти за финансиране от европейските фондове. Само така ще може да се създаде една стабилна система на масовия градски транспорт в град Пловдив. За съжаление това в момента липсва, ние сме може би единствения град, който не е участвал по подобни проекти, тъй като нямаме юридическата възможност и предпоставката след тази приватизационна сделка на “Градски транспорт” така, както е направена. В Ямбол и в Бургас например получиха сериозни суми и създадоха системи, които са в интерес на двата града.
В момента, качеството на обществения превоз в Пловдив, което предлага фирма “Градски транспорт”, създава риск за гражданите. Според мен, отдавна трябваше да бъдат направени проверки от съответните институции и длъжностни лица, които да удостоверят има ли риск или не. Знаем, че имаше смъртен случай. Контактната мрежа е сериозно съоръжение, включва и надземни и подземни комуникации, както и трите електрически подстанции. От една страна, ако това бъде унищожено, ще бъде неприятно, защото ако трябва да се възстановява на по-късен етап, ще струва много скъпо на общината. По балансова стойност тези съоръжения са около 48 милиона лева, и от друга страна може да бъде извършена финансова спекулация с тези съоръжения. Много е сериозна тази тема. По този въпрос ние сме се обърнали и искаме свикване наново на Съвета за социално сътрудничество на територията на община Пловдив. По този въпрос трябва да има и политика от Общинския съвет, който категорично да създаде механизми, с които да се гарантира на първо място качеството, после – сигурността и трето – да се развие един действително европейски транспорт. Факт е и вярно е, че това е проблем, който е натрупан в рамките на няколко управления на града. Нещата обаче не могат да продължават така. Управляващите сега трябва сериозно и отговорно да подходят по този въпрос.
Какво се случва с БДЖ? Имате ли актуална информация?
В момента, според мен, в БДЖ не се случва нищо. Това, което се започна на времето като позиция от старото ръководство на компанията, е крайно неправилно. Стратегията се различава от практиките за развитието на железопътния транспорт не само в Европейския съюз, а и в световен мащаб. Трябва да се знае, че железниците са част от националната сигурност на една държава. Доколко приватизационните механизми ще възродят БДЖ или ще бъдат в интерес на българската държава, е едно. Оттам насетне идва въпроса доколко тези промени ще се отразят на хората, които работят в системата във връзка с техните доходи и защитата на трудово-правните им интереси, е друга тема. Отделен въпрос е доколко това ще повлияе на качеството на услугата. На този етап мога само да кажа, че, поне за мене, нещата в БДЖ са крайно неясни по отношение на обществения и държавния интерес.
Имате ли индикации за предстоящи съкращения в системата на железниците?
Доколкото зная в БДЖ продължават да се правят съкращения, персоналът се намалява изключително много. Ние твърдим, че това би се отразило не само на качеството на железопътния транспорт, а и на неговата сигурност. Всичко обаче е въпрос на управленческа и политическа воля. Неправилно е да се подхожда към БДЖ като към търговско или акционерно дружество, което да има чисто търговски и финансови интереси. БДЖ има съвсем други сфери на влияние, включително и това, че гарантира превоз на голяма група хора, които нямат възможност да ползват друг вид транспорт.
В момента се провеждат преговори за увеличаване на минималните осигурителни прагове. Ще успеят ли синдикатите да защитят работещите и да извоюват по-добро заплащане?
Аз не участвам в преговорите, те се водят от колегите в София. Смятам, че синдикатите и работните групи, които участват в преговорния процес, ще поставят изключително точно и правилно позициите, които да бъдат в интерес на хората на наемния труд. Не мога обаче да прогнозирам какво би се случило в крайна сметка. Да се надяваме, че разумът и чисто човешкият фактор ще надделеят, имайки предвид голямата бедност и ниските доходи на хората. Ако се приемат нашите предложения и се предприемат съответните стъпки, доходите на гражданите биха се повишили.
Топ Новини