Чалга и цигари – табу за ватманите

Общество

30-09-2012, 20:15

Снимка:

БГНЕС

Автор:

Златко Желев

Всичко от Автора

Задължават ги да бъдат вежливи и любезни с пътниците

Ватманите вече ще бъдат вежливи и любезни с пътниците. Няма да слушат музика, да пушат по време на работа, да мятат фасове и боклуци през прозореца и да говорят по мобилен телефон.

Нормите са разписани в първия Кодекс за етично поведение на водачите в "Столичен електротранспорт", изготвен от Института за изследване на обществата и знанието на БАН, съобщи "24 часа".

Кодексът, който влиза в сила от 1 октомври, трябва да подпомогне поддържането на сигурна, безопасна и удобна услуга и да регламентира поведението на водачите. Според него основните ценности, от които ватманите трябва да се ръководят по време на работа и в отношенията си с колегите са: честност, справедливост, решителност, уважение, отговорност, сигурност, безопасност, доверие и лоялност.

Те трябва да избягват агресивното поведение на пътя, да не водят неслужебни разговори с пътниците, да не се поддават на молби да отварят вратите на места извън спирките.

Строго се забранява консумацията на алкохол и упойващи вещества, както и проявата на агресия към пътниците. Ватманите нямат право да обиждат, ругаят и правят забележки на лична, расова или сексуална основа. В случаите, в които пътник проявява агресия, те трябва да спрат превозното средство, да докладват инцидента и да продължат курса си, само когато редът е възстановен.

 

В документа е разписано, че трябва да изчакват и при нужда да помагат на бременни, майки с колички и хора с увреждания. Те трябва да избягват прибързаното затваряне на вратите, рязкото спиране, бързото каране и завиване, което може да застраши живота и здравето на пътниците. Кодексът разписва и принципи на колегиално поведение между ватманите.

За спазването на правилата ще следи Етическа комисия в състав от петима души. Тя ще разглежда жалби на служители и клиенти, а всяко нарушение на кодекса ще се наказва според вътрешните правила на дружеството и законите. По всеки казус комисията е длъжна да изслуша всички страни в спора и да се произнесе до 1 месец.

Кодексът вече е неизменна част от длъжностните характеристики на над 800-те водачи в дружеството и всеки от тях трябва да подпише декларация, че ще го спазва.

"Ватманите в много европейски страни имат такива кодекси и спазват определени правила на поведение. Целта ни е да наложим такъв модел и в столичните трамваи и тролеи. Така ще повишим качеството на услугата и комфорта на пътниците. Голяма част от забраните - като слушането на музика например, съществуват и сега, защото заглушават гласовите устройства, които съобщават спирките или употребата на алкохол, но не бяха обединени в документ, който да разписва цялостното поведение, което трябва да спазват водачите", обясни шефът на "Столичен електротранспорт" Евгени Ганчев.