Слаб растеж и висока безработица в BG, отчете МВФ

Архив София

02-10-2012, 18:40

Автор:

СофияУтре

Всичко от Автора

Всяко преизпълнение на приходите в бюджета трябва да се използва за увеличаване на фискалния резерв

"Силните буфери и последователното прилагане на строга политика позволиха на България да поддържа стабилност в една сложна среда. Все пак, растежът остава слаб, безработицата е висока, а икономиката остава изложена на външни рискове, особено във връзка с кризата на еврозоната".

Това се казва в изявление на Катрина Пърфийлд, ръководител на мисията на Международния валутен фонд (МВФ) за България, която беше в София за извършване на годишния преглед на българската икономика за 2012 г.

"Нашите прогнози са реалният растеж на БВП да достигне 1 процент през 2012 година, благодарение на по-силното вътрешно търсене, вследствие усвояването на структурните фондове на ЕС, и да се повиши до 1½ процента през 2013 г., доколкото износът бележи тенденция на възстановяване. Средногодишната инфлация през 2012 г. се прогнозира да достигне 2½ процента като следствие от по-високите цени на храните и горивата", заявява още Пърфийлд.

"Бюджетният дефицит на касова основа за 2012 г. се очаква да спадане до 1¼ процента от БВП, с което ще се постигне значителен напредък по отношение на целите за балансиран бюджет през 2015 г. Залагането на непроменен бюджетен дефицит за 2013 г. ще запази доверието, което ще доведе до по-ниска доходност по държавния дълг. В рамките на заложения строг бюджет ще е необходимо да се устоява на натиска за общо повишение на заплатите.

Всяко преизпълнение на приходите в бюджета трябва да се използва за увеличаване на фискалния резерв, предвид временния ефект от емисията на еврооблигации през юли. В случай на сериозен икономически спад обаче, трябва да се позволят корекции на дефицита в съответствие с икономическия цикъл", се посочва още в изявлението на ръководителя на мисията на МВФ у нас.

"За повишаване на растежа и заетостта ще са необходими по-смели структурни реформи. По-големите капиталови разходи (например за базовата инфраструктура), осигурени чрез по-добро усвояване на фондовете на ЕС, биха стимулирали растежа и биха допринесли за справяне с проблемите на инфраструктурата.

Преодоляването на липсата на стимули за наемането на млади и не толкова квалифицирани работници, активните политики на трудовия пазар и реформата на образованието биха повишили уменията и производителността. Ограничаването на възможностите за ранно пенсиониране биха насърчили по-активното участие на работната сила, което заедно със здравната реформа би допринесло за справяне с увеличаващите се разходи от застаряването на населението. Социалноосигурителните вноски по новата единна система за заплащане трябва да отиват директно в пенсионните фондове за гарантиране на тяхната жизнеспособност".

"Предсказуемото прилагане на частните договори е от критична важност за по-добрия бизнес климат. Обявяването в несъстоятелност със задна дата повишава рисковете за всички кредитори и в крайна сметка води до по-високи разходи за новите кредитополучатели. Промените на законовите разпоредби за обявяването в несъстоятелност така, че наред с другото, да се забрани обявяването в несъстоятелност със задна дата, би решило в голяма степен този проблем.

В допълнение, въвеждането на бързи и ясни съдебни процедури за предварително одобрени оздравителни планове и проучването на начини за насърчаване на доброволни механизми за споразумения, би довело до по-бързи и по-ефективни решения по дългови спорове".

"Банковата система е стабилна, но средата на слаб икономически растеж е предизвикателство. Общата капиталова адекватност (16.7 процента през юни 2012 г.) превишава изисквания задължителен минимум от 12 процента. Силното нарастване на депозитите и намаленото търсене на кредити повишиха ликвидните буфери и намалиха външното финансиране. Необслужваните кредити на брутна основа продължават да нарастват, достигайки до 16.9 процента от всички кредити (юни 2012 г.). Банките трябва да се насърчават да решават активно проблемите с необслужваните кредити чрез преструктуриране на кредитите, освобождаване от активи, пълно или частично отписване, при строг контрол от страна на Българската народна банка. Увеличаването на правомощията трябва да се осъществява в съответствие с предложената от ЕС директива за създаване на рамка за възстановяване и оздравяване на кредитни институции и инвестиционни посредници", завършва изявлението