Повече пари за снегопочистване и пътища през 2013-та

Новините

07-10-2012, 15:34

Автор:

ВарнаУтре

Всичко от Автора

За сметка на това ще има по-малко средства в общата субсидия за делегираните от държавата дейности и общата изравнителна субсидия

Общините ще получат повече пари за зимно поддържане и снегопочистване, както и за ремонт и изграждането на пътища.

Това показа справка в проектобюджета за 2013 г., сравнен с приетата държавна субсидия за тази година, пише dnevnik.bg.

За зимно поддържане през следващата година общо местната власт ще получи от държавата 19 млн. лева, докато през 2012 г. даденото по перото е 14 млн. лева. Миналата зима се оказа тежка и доста общини привършиха бюджетите за снегопочистване, които се финансират и от събираната от тях такса смет. Така се случи в най-големия град в страната София, която на няколко пъти прехвърля допълнителни пари от лятното към зимното поддържане.

За ремонт и изграждане на нови пътища общините ще получат през 2013 г. общо 50 млн. лева спрямо 42.5 млн. лева за тази година. Като цяло ръст има в отделените от държавата пари за капиталови разходи - от 70.2 млн. лева за тази година до предвидените за следващите 12 месеца - 101.9 млн. лева.
За сметка на това общините ще получат по-малко средства в общата субсидия за делегираните от държавата дейности и общата изравнителна субсидия.

Финансовото министерство е по-щедро към местната власт в предстоящата изборна година. В проектобюджета се предвижда държавата да даде на общините общо почти 2.3 млрд. лева, докато за тази година отделените средства са малко над 2.1 млрд. лева. Голяма част от общините ще получат повече пари, като разпределението е равномерно и не се наблюдава местна администрация, която да получава привилегировано увеличена субсидия.

В края на септември се проведе Ден на диалога между местна и държавна власт. На срещи местната власт поиска държавата да изпълни сто процента реалните разходи за дейностите, които е делегирала на общините, и да подкрепи целево децата в детските градини с 50 лева годишно на дете, за което ще се нужни 90 милиона лева. На тези срещи се прокрадна идеята част от данък общ доход (ДОД) да отива в бюджетите на общините, както е било преди десетина години. Тогава пред "Дневник" зам. изпълнителният директор на сдружението на общините Емил Савов каза, че по-скоро управителният съвет подкрепя част от парите от данъка да отиват в местния бюджет. Най-удачен бил вариантът 8-процентни пункта да се събират от държавата, а всяка община да преценява дали и колко да събира до останалите 2 пункта.