"В момента съм на бюрото си и имам достатъчно работа. Не желая да коментирам случващото се с мен, най-малкото защото още не знам абсолютно никакви подробности за какво са ми повдигнати обвинения". Това каза в 13 часа вчера шефът на Дирекция "Пътни такси" Александър Косерков, пише в. Труд.
Висшият държавен чиновник бе арестуван в петък от агенти на ГДБОП. Задържането му бе удължено на 72 часа, а в първия работен от тази седмица се чакаше прокуратурата да поиска от съда да го остави за постоянно зад решетките. Вместо на делото за мярката, репортер на "Труд" откри г-н Косерков в кабинета му на стационарния телефон, посочен в сайта на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
Учудващо, директорът допълни, че не знае да е отстранен от длъжност и посъветва да питаме пиарите на АПИ. Те обявиха, че е отстранен до изясняване на случая, но към момента не е определен негов заместник. Отстранени били и останали петима служители на "Пътни такси", задържани от ГДБОП.
Късно в неделя прокурор Иван Аврамов е подписал постановление за освобождаването на Косерков срещу 25 000 лв. гаранция. Срещу същата сума от килиите излезли и арестуваните с него Николай Витанов и Кирил Рангелов. Размерите са големи за чиновници от какъвто и да е ранг и почти със сигурност ще бъдат обжалвани от адвокатите им.
"Срещу тримата са повдигнати обвинения за престъпления по служба. Като само Рангелов отговаря и за търговия с влияние", обясни говорителят на Софийската градска прокуратура Румяна Арнаудова. Тя отказа други подробности, тъй като щяло да попречи на разследването.
Косерков, Витанов и Рангелов са от службата на т.нар. кантарджии. Те отговарят да се мери теглото на камионите и да се плаща на държавата при по-голям тонаж, тъй като се рушат пътищата ни. Тримата бяха задържани след проверка на извънгабаритен товар, който показал отклонение с 40 тона от отразеното в документите му. Ченгетата от ГДБОП арестуваха още трима техни колеги, но след изтичането на 24-часовата им полицейска мярка, те са пуснати и сега са само свидетели по делото, каза още прокурор Арнаудова.
"По всичко личи, че обвиненията по делото висят на кантар", коментираха вчера юристи, пожелали емината им да не си цитират, тъй като до момента не познават случая в детайли.
Според ГДБОП и прокуратурата престъпната схема действала от около година, а разработката по нея започнала осем месеца преди полицейския удар. Предполага се, че са открити манипулации в документите за товари.
Номерата на кантарджиите са от няколко десетилетия, откакто съществува подобна служба у нас, поясниха превозвачи от бранша. Камионите трябва да минават през задължителното претегляне при влизанев страната или в областните пътни управления. При установяване на наднормено тегло, трябва да се плати пътна такса. Вместо в бюджета, сумите отивали в джобовете на чиновниците. За да бъде и документацията изрядна, в нея въобще не се отбелязвало, че се дължат пари за извънгабаритен товар.
Експертиза тепърва ще установява колко щети са били нанесени от манипулации на товарни документи. Изяснява се и дали служителите от "Пътни такси" са съпричастни и към други случаи. Засега е ясно обаче колко пари са прибрали от разминаването с 40 тона. "От последния товар сумата е към 20 000 лв. Ако имаш множество товари през месеца, сумата може да стигне огромни размери", обясни преди дни вътрешният министър Цветан Цветанов.
От 2006 г. насам се влачи дело срещу група кантарджии от Петрич и Благоевград, които прибирали в джобомете таксите, предвидени за ремонтите на пътната мрежа. Тогава полицията се хвалеше, че е заловила целия архив на корумпираните чиновници, които криели реалните документи, а отчитали фалшивите.