Цар Освободител - без проект за реставрация

Региони

14-10-2012, 11:30

Снимка:

Impact Press Group

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Въпросителните около монумента се множат

Зам. кметът на София Тодор Чобанов призна по БНР, че няма реставрационен проект за паметника на Цар Освободител в София.

Той заяви, че част от реставрацията на металните фигури се изготвя в хода на изпълнението, което не се споделя от Асоциацията на реставраторите.

Според него в изпълнението на проекта по реставрацията на паметника на Цар Освободител е ангажиран много сериозен екип, български и руски специалисти. От Камарата на строителите избраха екипа, посочи той. Дарителят изпраща трима руски реставратори, но Камарата на строителите също мобилизираха група български експерти, в която участват реставраторите Цветан Лозев, Петър Митанов. Групата от трима руски експерти, двама от които са реставратори, идват на няколко седмици. От Института на БАН също работят по този проект, заяви Чобанов.

Специалистите имат всички умения и документи, лицензирани от Министерство на културата, каза той и увери, че Столична община търсят и друго мнение. Тодор Чобанов обясни, че когато е започнал демонтажът на фигурата, е станало ясно, че са направени много неправилно кухините на краката на коня. Стоманените шини, на които се държат краката, са напълно компрометирани. Това е станало, защото преди време са се опитвали да поправят това на крак.

Към екипа са се присъединили още експерти, допълни Чобанов. Вече станаха десетима реставратори., нормално е да има различни гледни точки и ние ще искаме анализ как оригиналните крака да се монтират правилно, подчерта той.

Припомняме, че доц. Стефан Белишки, председател на Асоциацията на реставраторите в България заяви в интервю, че когато трябва да се реставрира един обект, особено такъв толкова значим, знаков обект за България, какъвто е този паметник, би трябвало да се следват законовите процедури.

"В закона ясно е казано, че първо трябва да има изготвен проект за реставрация. В един такъв проект трябва да влизат всички проучвания, изследвания, да има описана технология и ред други неща. Освен това в закона ясно е казано, че дейностите по консервация и реставрация, когато става въпрос за художествени ценности, какъвто е този паметник, би следвало да се ръководят и да се извършват от специалисти с магистърска степен по реставрация, придобита след пълен 5-годишен курс", заяви Белишки, който е и преподавател по реставрация в Художествената академия.

"Тоест, пет години някой трябва да е учил и да се е дипломирал реставрация, да има практика след това три години, за да бъде вписан в един регистър в Министерството на културата и едва след това с вписването в този регистър съответният специалист има право да упражнява дейности върху такива значими обекти. От това, което виждам в публикациите става ясно, че хората, които се занимават с тези дейности нямат нищо общо, те нямат никаква представа, не са професионалисти. Това крие риск за самия паметник. Вече видях информация за това как е преместен, как са отрязани с флекс краката на коня, което между колегите ми буди такова недоумение, каза Белишки.