Напролет строим тунел под Шипка

Архив Пловдив

20-10-2012, 10:34

Снимка:

Impact Press Group

Автор:

Plovdivutre.bg

Всичко от Автора

Проектът ще излезе 377 млн лева

Още през пролетта на следващата година ще бъде даден старт на проекта по изграждането на тунел под връх Шипка.

Целият проект се състои от 5 етапа, в които освен тунела влиза и обходният път на Габрово. Това обяви от парламентарната трибуна министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, пише в. "Монитор". По думите й до края на тази година ще бъде даден ход на тръжните процедури, така че строителството ще може да започне през пролетта на 2013 г. В 4 от етапите се предвижда рехабилитация и изграждане на пътен участък от 20 км, както и строителство на общо 5 естакади, на стойност 137 млн. лв. В последния пети етап трябва да бъде прокопан

3-километровият тунел под Шипка и да се положи 7 км пътна настилка, а цената му ще е около 240 млн. лв., обяви Павлова. Така по предварителни сметки целият проект се оценява на 377 млн. лв.

Работата по обходния път на Габрово ще започне с пари, икономисани от оперативна програма “Транспорт”. Самото строителство на тунела ще стартира, щом проектът получи европейско одобрение за финансиране през следващия програмен период.

„Теоретично имаме готовност да започнем строителството веднага, ако се наложи всички отчуждавания могат да започнат от догодина, но нямаме финансиране”, каза Павлова. По думите й проектът, който е отлаган повече от 100 години, е приоритетен за правителството и по него вече се работи усилено. Във фокуса на кабинета за следващия програмен период попадат още два стратегически за страната инфраструктурни обекта.

Това са ЛОТ 3 на автомагистрала „Струма” и участъкът Ябланица-Велико Търново от магистрала „Хемус”. Индикативната цена на ЛОТ 3 на „Струма” е 930 млн. евро, но съоръжението може да бъде изградено за 700 милиона, смята Павлова. Правителството ще договори и по-ниска цена за „Хемус”. По предварителни данни стойността на участъка Ябланица-Велико Търново трябва да бъде около 600 млн. евро, но реалната му цена вероятно няма да надхвърли 500 милиона.

България очаква да получи от Европейския съюз 1,2 млрд. евро за пътна инфраструктура през следващия програмен период от 2014 до 2020 г. Тъй като стойността на приоритетните проекти надхвърля тази сума, правителството ще осигури национално съфинансиране, заяви Павлова.

Така тунелът под Шипка ще може да се ползва напълно безплатно, след заплащане на винетни такси, за разлика от скоростния път Русе-Свиленград. Този проект има потенциал за публично-частно партньорство заради големия трафик и вероятно преминаването по него ще се заплаща, коментира регионалният министър.