Стига вече бакшиши!

Най-доброто от печата

23-10-2012, 06:01

Автор:

bulgariautre

Всичко от Автора

При минутата престой увеличението ще е с 1-3 ст./мин, което е незначително. Малко по-високо може да е увеличението при първоначалната такса

Г-н Ризов, ще поскъпнат ли наистина такситата в София?

- Неизбежно е. Не е ясна само конкретната дата. Ние сме си направили нашите анализи и още от началото на годината настояваме за това. Поскъпването на горивата в нашия бранш бе само последната капка. От януари-февруари все чакаме новите цени. В София единствено "Грийн такси" возеше на нормални цени досега - знаете, те возят с нови хибридни автомобили. Всички други компании просто се пазеха. Така вече 10 месеца все чакаме, а заповед за увеличение от ръководствата на големите компании няма.

- Говорите, все едно някой от горе казва!

- Практиката е елементарна. Всички фирми гледат какво прави големият превозвач. В софийския случай това са "О Кей Супертранс" и "За едно евро", чиито управителни съвети се предвождат от Людмил Лазаров. Чака се той да каже. Издаде ли заповед, е лесно. Щом каже "да", след 2-3 дни всички ще го последват. Дали ще е с 1, 2, 3, 4 или 5 стотинки нагоре или надолу, всички трябва да се съобразят с тази тарифа. Друго не може да се случи.

- Защо?

- Точно пет години няма корекция, защото големият си е голям. Компаниите с много коли рискуват малките да не ги последват. Ако това се случи, тези компании лесно могат да излязат с противоположно решение и еднолично да свалят цените и да направят дъмпинг на дъмпинга.

- Фирмите се притесняват да не им избягат шофьорите, така ли?

- Точно така! В условията на криза броят на такситата в София намалява. Традиционно е над 6000, а за м.г. паднаха до 5100-5200. Шофьорите бягат там, където са най-ниските цени, защото там има най-много работа. Когато са съизмерими цените, катаклизми няма. Ето, бензиностанциите имат сходен бизнес, но отклонението в цената е с 1-2 стотинки на литър, няма сериозни отклонения в различните вериги.

- Каква е логиката на една цена да се предлага различно качество? Все пак в някои от фирмите масово возят с "трошки"!

- Не зная кого визирате. Може би имитаторите, които си лепят стикери, наподобяващи тези на известните фирми. Като цяло повечето от автомобилите са на ниво, наскоро гледах статистиката за такситата във Франция. Там също хибридните коли са под един процент от общия брой, както е у нас. Големите компании не допускат трошки, тъй като имат вътрешен контрол на ниво.

- Имам предвид по-скоро мръсните и миризливи коли, които не са никак малко на брой и ги има в почти всички фирми!

- Това е така. Всичко зависи от това дали инспекторите и бригадирите в съответната такси компания си вършат работата.

- Анализите на вашата организация какво показват, с колко трябва да се увеличи цената на превозите в София?

- Конкретното решение в никакъв случай не зависи от нас. Това, което искаме обаче, са около 20 стотинки на километър нагоре. Ние изхождаме от баланса на интересите: от една страна - шофьорите, от друга - фирмите превозвачи, и от трета - клиентите. Това е най-важното за нас. В никакъв случай потребителите на услугата няма да бъдат сериозно засегнати. В София средният курс е от 5 километра. При увеличение от 20 ст./км това означава, че клиентът ще плати с 1 лев повече.

Ако трябва да си говорим съвсем честно, и сега хората разбират, че има проблем с цените, и ни дават бакшиши. Затова и ни викат бакшиши, без тях сме загубени. В случай че таксиметровият водач е съвестен - плаща данъци, осигуровки и всичко останало, приходите и разходите се изравняват. И реалното възнаграждение за труда е точно "бакшишът". Ако искате, може да приемете, че сега увеличението ще бъде горе-долу толкова, колкото и в момента оставяте, когато се возите в такси. Така че клиентите са свикнали. Проблемът в случая са управителните съвети на превозваческите фирми. Кой знае защо се бавеха досега.

- Ясно е, че и сега таксито пак ще поскъпне по едно и също време с еднакъв процент. Преди 5 години, когато това се случи за последно, Комисията за защита на конкуренцията започна проверка и за малко отървахте санкции. Не ви ли е страх, че пак ще ви подгонят?

- В интерес на истината това си го знаем. Винаги, когато в нашия бранш вдигнем цените, ни съдят. Миналия път ме викаха мене и шефовете на фирми. Шест месеца ни размотаваха, преди да ни оправдаят поради липса на доказателства. Може би точно този страх забави актуализацията на цените. Иначе да говорим за картелно споразумение, в нашия бранш е абсурдно. Няма как да се случи. Това са частни компании с противоположни интереси, които търсят място под слънцето и начини да печелят.

Малките няма как да действат самостоятелно, просто трябва да се съобразяват и да чакат благоволението на големите.

- Първоначалната такса и минутата престой също ли ще се увеличават?

- Вероятно, но ако има увеличение, то ще е символично. Те обаче не влияят съществено.

- Как да не влияят? Особено през зимата има големи задръствания!

- Има, но при минутата престой увеличението ще е с 1-3 ст./мин, което е незначително. Малко по-високо може да е увеличението при първоначалната такса, но дали наистина ще е така, предстои да видим.

- Намалели ли са доходите на таксиметровите шофьори?

- Няма как да не са намалели, за да се откажат 700-800 души от професията само през миналата година. Не им излиза сметката на хората. Една седма вече ги няма на пазара.
Останалите са принудени да работят по-дълго от нормативните изисквания и да навъртат огромен километраж. В ситуацията, в която са пътищата в София, това означава много по-висока норма на овехтяване и амортизация на автомобила.

- Да де, но на мен таксиметрови шофьори редовно ми се оплакват от липса на клиенти. Сега, като вдигнете тарифите, няма ли да избягат още?

- Тук напълно не съм съгласен. Не мисля, че има проблем. Хората са наясно и отчитат чрез бакшишите си, че тарифите не са увеличавани. Не се притеснявам от допълнителен отлив на клиенти.
Пак казвам, нека не дават повече бакшиши, а да плащат толкова, колкото е по брояча. Така увеличение на практика няма да има или ще е съвсем минимално.

- Сега пак се говори, че такситата ще преминават на патентен данък. Какво мислите за това?

- Ние сме абсолютно категорични, че това е правилното решение. Искаме патентът да се върне от момента, в който бе премахнат. Добре е, че най-накрая нещата се променят и че от финансовата 2013 г. всеки таксиметров шофьор ще започне да плаща патент за автомобила си. Досегашният ред бе прекалено сложен за много от хората в нашия бранш, което не стимулираше плащането на данъци.

- Знаете ли каква ще бъде стойността на патента на година за един автомобил?

- Тя ще варира в зависимост от общината, в която е регистриран съответният таксиметров автомобил. Очакваме налогът да е между 400 и 1000 лева на автомобил.
Преди да бъде премахнат, патентът за такситата бе 630 лева на година в София. Ще се опитаме да договорим със Столична община нещо подобно - между 600 и 700 лева годишно. Това е въпрос на договорка между бранша и общините.

Всъщност догодина ще е малко смесен моделът, тъй като разрешителните са едногодишни и важат от датата на издаване. Това означава, че ако датата на документа е 1 ноември 2012 г., то ще е в сила до същата дата догодина. Така в конкретния случай дължимият патент ще е само за последните два месеца на 2013 г.
Хубавото е, че патентът се предплаща, преди да започнеш работа. Така ще има по-висока сигурност за събираемостта на приходите.

- Сега таксиджиите плащат ли данъци?

- Кой какво плаща, не е много ясно. Трудно шофьорът може да излезе на печалба. Той не е служител на фирмата, чиито стикери носи, а плаща такса за франчайзинг плюс лизинг. В този смисъл за държавата плащането на патент е много по-изгодно. Така ще има изключително висока прогнозируемост на приходите заради предплащането на патента, за което говорих.

- Столичната община ще се съгласи ли на 600-700 лева на кола?

- Надяваме се да се споразумеем за патент от този порядък. Просто не мога да си представя по-висок размер на данъка при сегашната ситуация. Истината е, че кризата и обедняването на хората се отразиха много тежко на нашия сектор. При нашата дейност до голяма степен става дума и за социален елемент. Много от шофьорите са се хванали с таксиметровите услуги, след като по една или друга причина са отпаднали на пазара на труда. Така че те е по-добре да се трудят и да плащат данъци, отколкото да увеличават армията от безработни.